تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393
مطالعه سلول های بنیادی در سمندرها، درمان های جدیدی را برای آسیب قلبی پیشنهاد می کند

  مطالعه سلول های بنیادی در سمندرها، درمان های جدیدی را برای آسیب قلبی پیشنهاد می کند

یافته های جدید در این مورد که بافت قلبی سمندرها قابلیت ترمیم دارد، ممکن است راه را برای درمان های جدید افراد مبتلا به بیماری قلبی و جایگزین کردن بافت آسیب دیده با بافت سالم هموار کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، بیماری های قلبی مهمترین عامل مرگ در سراسر دنیا است و اگر آسیب قلبی اتفاق بیافتد درمان های پیچیده و جراحی اجتناب ناپذیر است و متاسفانه آسیب های قلبی حداقل در مورد انسان برگشت ناپذیر است.

صدها سال است که محققین می دانند اغلب سمندرها قابلیت ترمیم و باززایی اندام حرکتی خود را دارند. دکتر Oneota می گوید که اگر این فرایند خارجی است قطعا در مورد اندام های داخلی نیز اتفاق می افتد. به همین دلیل وی تکه ای از قلب چندین سمندر را برداشت و مشاهده کرد که تنها در عرض شش هفته این سمندرها قادر به ترمیم و جایگزین کردن بافت برداشته شده هستند.

اما سوال اول این بود که چگونه این سمندرها تنها با بخشی از قلب که باقی مانده است زندگی می کنند. در واقع در همان ابتدا یک لخته در محل جراحی شکل می گیرد که مانع از خونریزی بیشتر می شود. واما جنس این لخته از چیست؟

سلول های بنیادی دارای پتانسیل نامحدودی برای رشد هستند و می توانند به سلول هایی با سرنوشت و عملکرد ویژه تبدیل شوند. این سلول های بنیادی در سمندرها نیز نقش بسیار مهمی را در ترمیم ایفا می کنند. در واقع در ترمیم قلب سمندر، تعدادی از سلول های بنیادی از خون جدا شده و در محل جراحی ایجاد لخته می کنند.

این یافته های جالب می تواند برای درمان انسان هایی که دچار آسیب قلبی شده اند نیز استفاده گردد. با یافتن ژن های مسئول ترمیم سمندرها، ممکن است محققین قادر به شناسایی مسیرهای که در انسان و سمندر مشابه هستند شوند و از این طریق ترمیم قلبی را در انسان القا کنند و با این پیش زمینه اولین مطالعات بالینی در سال گذشته با استفاده از سلول های بنیادی، سعی در ترمیم بافت آسیب دیده قلبی و جایگزین کردن آن با سلول های سالم داشته است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه