تاریخ انتشار: شنبه 20 اردیبهشت 1393
گذر از محدودیت های موجود در استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف در بزرگسالان

  گذر از محدودیت های موجود در استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف در بزرگسالان

محققین با تیمار سلول های بنیادی خون بند ناف با ترکیبی از مواد موجب تکثیر و افزایش هر چه بیشتر این سلول ها در شرایط آزمایشگاهی شده اند.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، بزرگسالانی که از بیماری هایی مانند لوسمی، لنفوم و سایر اختلالات مربوط به خون رنج می برند ممکن است از درمان های نجات بخش رایج برای کودکان بیمار بهره مند شوند. محققین تکنیک جدیدی را شناسایی کرده اند که موجب تولید شمار بیشتری از سلول های بنیادی خون بند ناف می شود و آن ها را برای پیوند به بزرگسالان مفیدتر می سازد.

این مطالعه به دنبال راه هایی برای تکثیر بیشتر سلول های بنیادی خون ساز در آزمایشگاه بود که بتوان از آن ها برای ایجاد و ذخیره سلول های خونی بیشتر استفاده نمود. سلول های بنیادی خون بند ناف در حضور ترکیبی از فاکتورهای رشد توانایی تکثیر بسیار بالایی دارند و اغلب به دنبال تقسیم سلولی، پتانسیل کلونی زایی مجددشان را از دست می دهند. محققین به دنبال راهی برای فائق آمدن بر این مشکل و محدودیت، برنامه ژنتیکی را در این سلول ها القا کردند که به موجب آن سلول های بنیادی در شرایط آزمایشگاهی حتی بعد از تقسیم نیز کاملا ویژگی عملکردیشان را حفظ می کنند.

در واقع این محدودیت ها بوده است که نرخ رد پیوند را به میزان زیادی بالا برده است و یا موجب تاخیر در پیوند افراد بزرگسال شده است.

این محققین از تکنیکی استفاده کرده اند که به آن بازبرنامه ریزی اپی ژنتیک می گویند و سلول ها را با ترکیبی از مهار کننده های هیستون داستیلاز(HDACI) و اسید والپوریک تیمار می کند و موجب شکل دهی مجدد DNAی سلولی می شود. تیمار سلول ها با این ترکیب موجب تولید شمار بیشتری از سلول های خودنوزا شده و چندین رده سلول خون ساز را در موشی که سیستم ایمنی آن غیر فعال شده است تولید می کند.

محققین می گویند که از این یافته ها بسیار شگفت زده هستند زیرا کشف آن ها می تواند در مورد بسیاری از بیمارانی که از سرطان خون رنج می برند و یا توانایی کنار آمدن با پیوند سلولی دریافت شده را ندارند، موثر واقع شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 13 مرداد,1393

لیلا عرب

احسان عزیز <br />با سلام <br />هنوز محققین موفق به تولید ارگان مختص هر بیمار که قابلیت پیوند زدن و کارکردن در بدن بیمار را داشته باشد نشده اند.

ﺳﻪشنبه, 07 مرداد,1393

احسان تفکری

با عرض سلام از موضوعات ومندرجات سلیتتون استفاده کردم وبرام هم جالب بود هم مفید <br />راستشو بخواهید من یک سوال داشتم واون اینه که من یک بیمار ویلسونی هستم یعنی کبد من آنزیم های لازم برای دفع مس رو تولید نمیکنه لذا مس بدنم بالا اوئمده ورسوبات مس درون مغزم موجب بیماری های روحی شده وهمینطور رسوب مس درون رگهای خونم موجبات فشار خون رو فراهم کرده واین امر سبب شده که بر اثر فشار بالای خونم دچار غوض قرنیه نیز بشوم حالا میخواهم بدونم سلولهای بنیادی میتونن بدون وجود بند ناف یک کبد مثل کبد خودم رو بسازن واگر این امر هنوز ممکن نیست به نظر شما که در این ضمینه فعالیت دارید تا چند سال دیگه همچین چیزی ممکن میشه؟لطفا" پاسخ من رو بر روی آدرس ایمیلم بفرستید با تشکر احسان تفکری

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه