تاریخ انتشار: شنبه 29 بهمن 1390
Oct4 مصنوعی پروتئینی موثر در تبدیل ژن ها به سلول های بنیادی پرتوان می باشد

  Oct4 مصنوعی پروتئینی موثر در تبدیل ژن ها به سلول های بنیادی پرتوان می باشد

دانشمندان روشی را برای تولید و حفظ سلول های بنیادی با تقویت اثر یک پروتئین ضروری (Oct4) کشف کردند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net؛ محققانی از دانمارک، اسکاتلند و ایالات متحده آمریکا، نسخه های مصنوعی پروتئینی را تولید کردند که با دستکاری سلول های بالغی مانند سلول های پوست،آنها را به حالت ابتدایی یا شبه بنیادی تبدیل می کند. که این سلول ها پتانسیل  تبدیل شدن به هر سلولی را در بدن دارا خواهد بود.
علاوه بر تبدیل سلول های بالغ به حالت بنیادی – که به سلولهای بنیادی پرتوان القایی مشهورند - این پروتئین نقش کلیدی در حفظ خاصیت بنیادینگی سلول های بنیادی جنینی داراست. اگر پروتئین  Oct4 وجود نداشته باشد، سلول های بنیادی جنینی شروع به تمایز به سلول های دیگر می کنند.
به منظوربازبرنامه نویسی سلول های بالغ به سلول های بنیادی، نیاز به افزودن ویروس ها به کشت سلولی برای تولید مقادیر قابل توجهی از  Oct4 می باشد.
Oct4 نقش قدرتمندی در تنظیم ژن های سلول های بنیادی دارد. با این حال، مقدار زیاد Oct4 بیش از حد مورد نیاز می تواند خصوصیات سلول های بنیادی را از بین ببرد.
دانشمندان با تولید یک نسخه مصنوعی از Oct4 که اثرات این پروتئین را در شکل طبیعی تقویت می کند توانستند به این مشکل غلبه کنند.
نسخه مصنوعی Oct4 در تبدیل ژن ها برای تولید سلول های بنیادی بسیار کارآمد ترعمل می کنند.
در واقع، Oct4 مصنوعی می تواند به سلول های بنیادی در شرایطی که آنها به طور معمول رشد نمی کنند کمک کند. این یافته ها همچنین می تواند به دانشمندان در پیدا کردن روش های جدید تولید سلول های بنیادی در آزمایشگاه کمک کند.
این مطالعه نشان داد که Oct4 عمدتا مسئول روشن کردن ژن های تبدیل کننده سلول ها به سلول های بنیادی است تا خاموش کردن ژن های تمایزی سلول ها.
این کشف گام مهمی به سوی ایجاد و حفظ موثرترسلول های بنیادی است.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه