تاریخ انتشار: شنبه 20 اردیبهشت 1393
دستگاهی قابل کاشت در بدن برای کاهش فشار خون بالا

  دستگاهی قابل کاشت در بدن برای کاهش فشار خون بالا

گروهی از محققین آلمانی موفق به ساخت دستگاهی قابل کاشت در بدن شده اند که با فرستادن سیگنال های الکتریکی به مغز، فشار خون را پایین می آورد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این دستگاه می تواند با موفقیت میزان فشار خون را تا 40 درصد کاهش دهد بدون این که هیچ عوارض جانبی داشته باشد. این دستگاه می تواند درمانی امیدوار کننده برای قشر وسیعی از بیمارانی در سراسر دنیا باشد که به درمان های پزشکی موجود برای این شرایط به خوبی پاسخ نمی دهند.

این دستگاه از 24 الکترود جداگانه تشکیل شده است که به درون یک میکروماشین الحاق می شوند. این دستگاه برای پوشاندن عصب واگی طراحی شده است. این عصب از ساقه مغز تا سینه و شکم گسترده شده است و در عصب دهی و تحریک اندام های حیاتی مانند قلب و عروق خونی اصلی نقش دارد.

این دستگاه با شروع یکسری سیگنال ها از بارورسپتورها(گیرنده های فشار) کار می کند. این بارورسپتورها اغلب در قوس آئورتی قرار دارند و از طریق یکسری فیبرهای موجود در عصب واگی به مغز اطلاعات را ارسال می کنند.

این بارورسپتورها در کنترل کوتاه مدت نوسانات فشار خون نقش دارند.

این دستگاه فقط برای شناسایی فیبرهایی طراحی شده است که روی فشار خون تاثیر می گذارند و روی فیبرهایی که روی ضربان قلب، قدرت ضربان قلب، تنفس و عملکردهای حیاتی دیگر تاثیر گذارند، اثری ندارد.

این محققین عصب واگی 5 رت را مورد آزمون با این دستگاه قرار دادند و فهمیدند که در اطراف این عصب، نواحی تحریکی مختلف با نوسانات، دامنه و مدت زمان متفاوتی وجود دارد. این محققین با بررسی پارامترهای مختلف دریافتند که می توانند میزان فشار خون را تا 60 درصد حجم اصلی آن پایین بیاورند.

در این میان هیچگونه عوارض جانبی مانند کاهش ضربان قلب یا تنفس نیز مشاهده نشد.

البته از آن جایی که  این دستگاه نیاز به جراحی دارد، به عنوان اولین گزینه درمانی توصیه نمی شود و زمانی باید مورد استفاده واقع شود که فرد بیمار به سایر درمان های پزشکی موجود پاسخ گو نباشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه