تاریخ انتشار: شنبه 20 اردیبهشت 1393
سلول های بنیادی کلیدی برای مقابله با بیماری های تحلیل برنده عضلات

  سلول های بنیادی کلیدی برای مقابله با بیماری های تحلیل برنده عضلات

مطالعات نشان می دهد که دستکاری سلول های بنیادی می تواند به ترمیم بافت عضلانی آسیب دیده کمک کند. با توجه به شمارزیادی از بیماری های تحلیل برنده و مربوط به سن که روی زندگی اجتماعی ما تاثیر گذار هستند، این مطالعه می تواند پیشرفت مهمی را در بهبود سلامت فرد ارائه دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یکی از ویژگی های مهم سلول های بنیادی فرایند خود نوزایی آن ها است که آن ها را از سلول های تخصص یافته متمایز می سازد. در حالی که این سلول ها را تقریبا در هر بافتی از بدن می توان مشاهده کرد اما تعداد آن ها بسیار نادر است، برای مثال، در عضلات اسکلتی این ها حدود 5% سلول ها را تشکیل می دهند.

به همین دلیل پروژه  ای با  بالغ بر 12 میلیون یورو هزینه تعریف شده است که هدف آن  یافتن راهی جدید برای تحریک سلول های بنیادی موجود در بافت آسیب دیده با توجه به ویژگی خودنوزایی آن ها است.

پروژه های مختلفی صورت گرفته که نشان از وجود سلول های بنیادی مختلف در عضلات اسکلتی داشته است، از این سلول های بنیادی می توان به عنوان منبع جدیدی برای ترمیم عضلات دیستروفی شده استفاده کرد.

یکی دیگر از بخش های این پروژه روی ایجاد راه هایی فوکوس کرده است که به تولید سیگنال های فیزیولوژیکی می پردازند که موجب تسهیل جابه جایی سلول های بنیادی می شود. مولکول های خاصی مانند اکسید نیتریک قادر به فعال سازی فیزیولوژیک سلول های بنیادی است که می تواند برای ترمیم بافت های آسیب دیده استفاده شود.

این پروژه روی شناسایی سیگنال صحیح مورد نیاز تمرکز کرده که می تواند در زمانی که بافت دچار آسیب شده، این سلول ها را به ناحیه آسیب هدایت و منتقل کند.

مطالعات بالینی روی ترکیبات انتخاب شده و در دو مرحله آزمایش بالینی انجام خواهد شد. این ترکیبات ترکیبی از مولکول های آزاد کننده اکسید نیتریک،  داروی ضد التهابی ایپوبروفن و مهارکننده هیستون داستیلاز گیوینوستات است. و در نهایت چند ماه بعد بیماران تحت درمان با داروی آنتی اکسیدان N- استیل سیتئین قرار خواهند گرفت.

از جمله شرایطی که بیماران تحت تیمار با این داروها قرار خواهند گرفت بیماری تحلیل برنده دیستروفی عضلانی خواهد بود.

هم چنین این پروژه در بخشی دیگر از مطالعات خود روی سلول های بنیادی عضلات قلبی تمرکز خواهد کرد: در واقع در دیستروفی عضلانی، قلب نیز تا حدی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. محققین مطمئن هستند که رسیدن به اطلاعات بیشتر می تواند در چگونگی درمان اثرات دیستروفی روی عضلات قلبی و در نهایت بیماری های قلبی راه گشا باشد.

این پروژه، برنامه ای پنج ساله است که قرار است از اواخر 2014 شروع شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه