تاریخ انتشار: یکشنبه 21 اردیبهشت 1393
 جهشی ناگهانی در تعداد تقسیمات سلول های عضلانی قلبی موش بعد از تولد: کاربرد در ترمیم نقایص قلبی مادرزادی

  جهشی ناگهانی در تعداد تقسیمات سلول های عضلانی قلبی موش بعد از تولد: کاربرد در ترمیم نقایص قلبی مادرزادی

تمام عضله قلبی کودکان ممکن است پتانسیل بکر خود برای ترمیم را حفظ کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به تقل ازsciencedaily، دهه هاست که محققین بر این باور بودند که چند روز بعد از این که بچه متولد شد، سلول های عضلانی قلبی وی توانایی تقسیم را از دست می دهند. و از طرف دیگر فرض بر این بود که رشد قلبی فقط از طریق بزرگتر شدن سلول های عضلانی صورت می گیرد.

اما شواهدی مبنی بر عدم این موضوع به دست آمده است: مطالعه ای اخیرا صورت گرفته که به میزان چشمگیری این فرضیه را نقض می کند و اشاره به درمان اختلالات قلبی مادرزادی در انسان دارد.

محققین دریافته اند که در موش های جوان 15 روزه، سلول های عضلانی قلبی دقیقا در زمان تقسیم سلولی دچار جهشی در تعداد تقسیمات می شوند که این تقسیمات حدود یک روز طول می کشد. تعداد کل سلول های عضلانی قلبی چیزی حدود 40 درصد افزایش می یابد و این در حالی است که سایر قسمت های بدن به سرعت در حال تقسیم و رشد است.

یک موش 15 روزه قابل مقایسه با یک بچه مهدکودکی در انسان است .

محققین دریافته اند که تقسیمات پشت سرهم سلولی به دلیل افزایش هورمون تیروئید اتفاق می افتد و این نشان می دهد که می توان از هورمون تیروئید برای درمان کودکانی با نواقص قلبی مادرزادی استفاده کرد.

این یافته های نکات گسترده تری را نیز به محققینی که به دنبال روش های درمانی برای قلب هستند یادآور می شود. در واقع فعال سازی پتانسیل ترمیمی خود سلول های عضلانی نیز یک استراتژی جدید است که می تواند جایگزین استفاده از سلول های بنیادی برای قلب شود.

این محققین تست کرده اند که یک موش 15 روزه بعد از بلوک کردن سرخرگ کرونری تا چه حد می تواند احیا شود. مطالعات قلبی نشان داده بود که یک موش دو روزه این توانایی را دارد که به میزان بسیار زیادی قلب خود را بعد از آسیب بازسازی کند ولی این اتفاق در مورد موش های 21 روزه نیافتاده بود. و موش های 15 روزه نیز هنوز تا حدی این توانایی ترمیمی را داشتند.

مطالعات بیشتر به نقش ژن c-kit که مارکر مهمی برای سلول های بنیادی است، در رشد عضله قلبی اشاره کرد. در واقع موش هایی که  ژن c-kit در آن ها از کار افتاده بود سلول های عضلانی قلبی بیشتری داشتند. اما دلیل این مطلب چیست؟

این محققین شروع به شمارش کاردیومیوسیت ها از تولد تا بلوغ کردند و مطلب بسیار جالب افزایش ناگهانی این تعدا در ظرف یک روز بود.

در واقع آن چه موجب شده است که محققین قبلی به این نتایج نرسند این بوده است که این جهش ناگهانی در تعداد کاردیومیوسیت ها ظرف یک روز و در یک بازه زمانی محدود اتفاق می افتد.

این محققین به دنبال این مطلب هستند تا رابطه بین هورمون تیروئید، تغذیه در مراحل اولیه زندگی و رشد عضلات قلبی را مورد مطالعه قرار دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه