تاریخ انتشار: دوشنبه 22 اردیبهشت 1393
درمانی تازه برای سرطان خون

  درمانی تازه برای سرطان خون

مکانیزم جدیدی که متمایز کننده سلول های بنیادی خون از سلول های سرطانی خون است توسط محققان شناسایی شده است. این یافته ها پیشرفت بزرگی در زمینه درمان لوکمیا محسوب می شود و از بین بردن سلول های لوکمیایی بدون آسیب به سلول های بنیادی خون را میسر می کند. در شیمی درمانی این نوع سلول ها آسیب می بینند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققان انگلیسی به تازگی نتایج تحقیقات خود را مجله Cell Reports  ارائه کرده و کشف مکانیزم جدیدی را گزارش کرده اند که سلول های بنیادی خون را از سلول های سرطانی متمایز می کند. 
مطالعه بر روی مسیر تنطیم شده  با ژنی به نام MLL1 صورت گرفته است.  زمانی که ژن MLL1 آسیب می بیند می تواند باعث لوکمیا  که نوعی  سرطان خونی است شود. این نوع سرطان غالبا در سنین پائین دیده می شود. محققان دریافته اند که نسخه طبیعی این ژن بسیاری از دیگر ژن ها را کنترل کرده و باعث ادامه تولید سلول های خونی می شود. زمانی که ژن آسیب می بیند این کنترل از بین می رود ودر نتیجه سلول های طبیعی به سلول های سرطانی تبدیل می شوند. محققان نشان داده اند که ژن سالم با همکاری ژن دیگری به نام MOF گروه acetyl (acetyl modification)  را به ژن ها اضافه کرده و آن ها کنترل می کند. acetyl modification مانند سوئیچی عمل می کند  و ژن ها را روشن می کند. زمانی که این عملکرد مختل می شود MLL1 نمی تواند سلول های بنیادی سالم خون را حفظ کند. محققان همچنین دریافته اند که ژنی به نام Sirtuin1 که کنترل کننده  طول عمر سلول هاست بر ضد MLL1 عمل می کند و مانع حفظ مقدار مناسب acetyl modification بر روی ژن های مهم سلول های بنیادی می شود. در سرطان های خونی که MLL1 در آن ها نقش دارد تعادل MOF-Sirtuin را وجود ندارد این مساله باعث تغییرات شیمیایی دیگری بر روی ژن ها می شود که عامل ایجاد لوکمیاست. سلول های بنیادی خون فرد بیمار هنگام شیمی درمانی از بین می روند این مطالعه روش جدیدی را نشان می دهد که سلول های بنیادی  خون دهنده پیوند می توانند تکثیر یابند. این یافته ها نشان می دهد ممکن است بتوان داروهایی که Sirtuin1 بلوکه می کنند با داروهای بلوکه کننده MLL1 ترکیب کرد تا هم سلول های بنیادی را حفظ شوند و هم هنگام از بین بردن سلول های  لوکمیایی به سلول های سالم خونی آسیب نرسد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه