تاریخ انتشار: دوشنبه 22 اردیبهشت 1393
استفاده از پروتئین های فلورسنت برای ردیابی سلول های سرطانی گردش کننده در خون

  استفاده از پروتئین های فلورسنت برای ردیابی سلول های سرطانی گردش کننده در خون

بعد از گسترش سرطان، یافتن و نابود کردن سلول های بدخیم که در خون در حال گردش هستند برای بقای بیمار حیاتی است. محققین روش جدیدی را طراحی کرده اند که به آن ها اجازه می دهد سلول های توموری منفرد گردش کننده در خون را نشان دار و ردیابی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازSciencedaily، گسترش سرطان یا متاستاز در 90 درصد موارد منجر به مرگ خواهد شد. محققین در حال حاضر توانایی مداخله بالینی و جلوگیری از انتشار و متاستاز سرطان را ندارند زیرا بسیاری از مراحل این فرایند ناشناخته است. مشخص شده است که سلول های سرطانی مراحل مختلفی را متحمل می شوند، به بافت های سالم مجاور حمله می کنند و به درون سیستم لنفی یا جریان خون وارد می شوند.

در این مطالعه جدید محققین از پروتئین های تغییر یابنده با نور(photoswitchable) استفاده کردند که در پاسخ به نور رنگ خود را تغییر می دهند. زمانی که اولین لیزر نور به سلول های توموری گردش کننده برخورد می کند، این سلول ها به صورت رنگ فلورسنت سبز به نظر می آیند. دومین لیزر با طول موج متفاوت، این سلول ها را به صورت فلورسنت قرمز نشان می دهد. فلورسنت ساطع شده از هر سلول جمع آوری شده، تشخیص داده شده و با استفاده از نرم افزار کامپیوتری مورد آنالیز قرار گرفت. این فرایند اجازه شمارش و ردیابی سلول ها در جریان خون را به محققین می دهند.

این تکنولوژی اجازه نشان دار کردن سلول های پاتولوژیک گردش کننده بین بیلیون ها سلول طبیعی درون خون را می دهد. این فرایند همان طور که گفته شد بر مبنای تغییر رنگ پروتئین های حساس به نور داخل سلولی در پاسخ به نور لیزر اتفاق می افتد.

با استفاده از این تکنیک محققین می توانند دینامیک لحظه ای سلول های سرطانی آزاد شده از تومور را در موش های تومور دار ردیابی کنند. هم چنین این محققین می توانند سرنوشت نهایی این سلول های توموری سرگردان را مشاهده کرده و ببینند که چگونه این سلول ها از طریق جریان خون وارد بافت سالم می شوند و به آن متاستاز می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه