تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393
استفاده از سلول های بنیادی فرد بیمار برای ساخت ساختار قلبی on chip

  استفاده از سلول های بنیادی فرد بیمار برای ساخت ساختار قلبی on chip

محققین هاروارد برای اولین بار، سلول های بنیادی و تکنولوژی organ-on-chip را با هم ترکیب کرده اند تا بافت قلبی انسانی دارای عملکرد را رشد دهند که دارای یک بیماری قلبی عروقی وراثتی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، به نظر می رسد که این تحقیق گامی مهم در تخصصی کردن پزشکی و درمان است. این بافت مهندسی شده حامل یک اختلال ژنتیکی خاص است که می تواند در شرایط آزمایشگاهی تولید شود.

با استفاده از یک روش بینارشته ای، محققین بیماری قلبی عروقی به نام سندرم بارت را مدل سازی کردند. این اختلال که به نوعی غیرقابل درمان است ابتدا در پسران بروز می کند و شماری از علایم مانند اختلال عملکردی قلب و عضلات اسکلتی همراه هست.

محققین سلول های پوستی را از دو بیمار مبتلا به سندرم بارت گرفتند و آن ها را به سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی کردند که این سلول ها موتاسیون را در ژن TAZ حمل می کردند. به جای استفاده از این سلول های بنیادی برای تولید یک تک سلول قلبی در پلیت، سلول ها روی چیپ هایی پوشیده شده با پروتئین های ماتریکس خارج سلولی کشت داده می شوند. این چیپ ها سلول ها را به نحوی چینش می کنند که به یکدیگر می پیوندند تا بنوعی قلب انسانی بیمار را شبیه سازی کنند. این بافت قلبی مهندسی شده به صورت ضعیف انقباض می کند، یعنی شرایطی شبیه سندرم بارت را نشان خواهد داد.

دکتر پارکر در این زمینه می گوید: نمی توان معنی یک موتاسیون ژنتیکی ساده را تا زمانی که یک اندام با ابعاد ماکرو ساخته نشده باشد تصور کرد، زیرا در این زمان است که می توان اثر این موتاسیون را روی عملکرد اندام مشاهده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه