تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393
استفاده از تکنولوژی های جدید سلول های بنیادی درشناسایی  نشانگرهای اولیه شیزوفرنی

  استفاده از تکنولوژی های جدید سلول های بنیادی درشناسایی نشانگرهای اولیه شیزوفرنی

با استفاده از تکنولوژی های جدید سلول های بنیادی محققین نشان داده اند که نورون های تولید شده از سلول های پوست بیماران مبتلا به شیزوفرنی در مراحل اولیه تکوین شان به نحوی رفتار می کنند که تا حدی نشان دهنده مراحل اولیه این بیماری هستند و از آن ها می توان برای تشخیص و درمان این بیماری در مراحل اولیه استفاده کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، نتایج این مطالعه، این تئوری را تقویت می کند که ناتوانی های نورولوژیک که منجر به شیزوفرنی شده اند ممکن است از زمان بارداری و درون رحم بودن در مغز کودکان ایجاد شده باشند.

این مطالعه به دنبال بررسی اولین تغییرات قابل تشخیص در مغز است که در نهایت منجر به شیزوفرنی می شود.

تا پیش از این محققین تنها قادر بودند که شیزوفرنی را با مطالعه مغز افراد بیمار بعد از مرگشان مورد بررسی قرار دهند  و مسائلی مانند سن، استرس، داروها، مواد مخدر و ... تا حد زیادی مغز این بیماران را تغییر داده و یا دچار آسیب می کرد و در نتیجه شناسایی چگونگی شروع این بیماری بسیار مشکل بود.

اما اینک محققین توانسته اند سلول های پوست بیماران مبتلا به شیزوفرنی را گرفته و آن ها را به سلول های پیش ساز عصبی(NPCs) بازبرنامه ریزی کنند. این سلو ل های پیش ساز عصبی بسیار شبیه سلول هایی هستند که در مغز در حال تکوین جنین وجود دارد.

محققین این سلو ل های پیش ساز عصبی را از سلول های پوستی چهار بیمار مبتلا به شیزوفرنی و شش فرد فاقد این بیماری تولید کردند. آن ها این سلول ها را مورد دو نوع تست قرار دادند: در یک تست این محققین بررسی کردند که چقدر طول می کشد که این سلول ها حرکت کنند و با سطوح خاصی برهمکنش کنند و در تست دیگر، این محققین استرس موجود در سلول را با مشاهده میتوکندری مورد بررسی قرار دادند.

در هر دو تست این محققین تفاوت بین سلول ها در گروه کنترل و تیمار را به خوبی مشاهده کردند: سلول های با پیش زمینه شیزوفرنی فعالیت غیر معمولی را در دو نوع پروتیئن که در چسبندگی و استرس اکسیداتیو نقش داشتند . سلول های عصبی حاصل از بیماران شیزوفرنی تمایل به مهاجرت نابه جا داشتند و سطوح بالایی از استرس اکسیداتیو را نشان دادند.

این یافته ها تئوری های از پیش موجودی که بیان می کرد که وقایع دوران بارداری می تواند در ایجاد شیزوفرنی دخیل باشد را تقویت می کند. در واقع این مطالعه نشان می دهد که ممکن است به زودی فرصت هایی برای ایجاد تست های تشخیصی شیزوفرنی در مراحل اولیه جنینی ایجاد شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه