تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393
شناسایی دو پروتئین که رشد سلول های بنیادی پستان را تنظیم می کنند و می تواند منجر به سرطان سینه شوند

  شناسایی دو پروتئین که رشد سلول های بنیادی پستان را تنظیم می کنند و می تواند منجر به سرطان سینه شوند

محققین انستیتو سالک با تنظیم دقیق سطوح دو پروتئین کشف کرده اند که چگونه می توانند سلول های بنیادی پستان را درشرایط آزمایشگاهی زنده نگه داشته و عملکرد آن ها را حفظ کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday،این توانایی در حفظ سلول های بنیادی پستان به محققین اجازه می دهد که تکوین سینه و چگونگی ایجاد سرطان سینه را مورد مطالعه قرار دهند.

در واقع این محققین نشان داده اند که قادر هستند که این سلول های بنیادی پستان را از موش جدا کرده و آن ها را در آزمایشگاه در حضور فاکتورهای خاص تنظیم کنند.

سلول های بنیادی پستان در طی تکوین جنینی یا در زمان بزرگسالی  به سلول های سینه جدید تبدیل می شوند و این توانایی را دارند که به سلول های سرطان سینه نیز تبدیل شوند و درنتیجه می توانند گزینه ای امیدوار کننده در مطالعات سرطان سینه باشند.

مطالعات زیادی صورت گرفته که نشان از وجود سلول های بنیادی ویژه پستان دارد اما تاکنون کسی موفق به جداسازی این سلول ها از بافت بالغ نشده بود.

در واقع محققین قادر بودند که سلو لهای بنیادی را از بافت پستان جنین موش جدا سازی کنند اما زمانی که این سلول ها در  ظروف آزمایشگاهی کشت داده می شوند سریعا ویژگی های بنیادی خود را از دست می دهند.

به همین دلیل محققین شروع به تست کردن اثرات دو پروتئین به نام های CRIPTO و GRP78 کردند که نقش بسیار مهمی در بیولوژی سلول های بنیادی و تکوین جنینی دارند.

این محققین دریافتند که زمانی که CRIPTO را بلوک می کنند، سلو لها اغلب به جای ایجاد سلو لهای بنیادی جدید وارد فاز تمایزی می شوند و در تمام این مدت سلو لها قادر به ایجاد کلونی نیستند. اما اگر افزایش میزان CRIPTO را  داشته باشیم، مشاهده شد که این سلول ها شروع به ایجاد کلونی های جدید و سلو لهای بنیادی جدید می کنند و دیگر وارد فاز تمایزی نمی شوند. پروتئین GRP78 نیز روی سطح سلول به CRIPTO باند می شود و عملکرد CRIPTO را تنظیم می کند. بنابراین هر دو این پروتئین ها برای حفظ خاصیت بنیادینگی و افزایش تعداد سلو لهای بنیادی حیاتی هستند.

از طرف دیگر CRIPTO و GRP78 هر دو در سرطان هایی مانند سینه و شش نیز دخالت دارند. محققین بر این باورند که هر دو این پروتئین ها می تواند رشد تومور را با مکانیسمی مشابه رشد طبیعی بافت سینه افزایش دهند. با توجه به توانایی های اخیر در جداسازی سلو ل های بنیادی پستان این محققین موفق به شناسایی مکانیزمی شده اند که این دو پروتئین را فعال می کنند و امیدوار هستند بتوانند با پرده برداشتن هرچه بیشتر از این مسیر راه را برای ایجاد داروها و درمان های جدید باز کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه