تاریخ انتشار: دوشنبه 29 اردیبهشت 1393
 جراحی لگن با استفاده از ایمپلنت های پرینت شده سه بعدی و سلول های بنیادی

  جراحی لگن با استفاده از ایمپلنت های پرینت شده سه بعدی و سلول های بنیادی

محققین و پزشکان دانشگاه ساوتهمپتون موفق شده اند اولین جراحی لگن را با استفاده از ایمپلنت های پرینت شده سه بعدی و پیوند سلول های بنیادی استخوانی کامل کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily،این لگن های سه بعدی پرینت شده از تیتانیوم ساخته شده اند و با استفاده از سی تی اسکن بیماران و تکنولوژی CAD Cam طراحی شده اند. که این بدین معنا است که این ایمپلنت به طور ویژه برای نیاز همان بیمار ساخته شده است.

این ایمپلنت، سوکت جدیدی را برای ورود قسمت سری و گرد ران ارائه می دهد. پزشکان بین ایمپلنت و حفره لگن خاصره، گرافتی شامل سلول های بنیادی استخوانی را وارد کردند.

این گرافت به عنوان یک جایگزین، فضای استخوان از دست رفته را پر می کند. سلول های مغز استخوان خود فرد بیمار به این گرافت اضافه می شوند تا منبعی از سلول های بنیادی استخوان را ایجاد کنند و در نتیجه ترمیم استخوانی را  در پشت و اطراف ایمپلنت تحریک کنند.

استفاده از این روش فواید بیشماری را برای فرد بیمار به ارمغان می آورد:  تیتانیومی که برای ساخت این ایمپلنت استفاده شده است بسیار بادوام تر است و به نحوی پرینت شده است که با نیاز بیمار مطابقت داشته باشد. مواد پیوندی استخوانی که برای این منظور استفاده شده است بسیار زیست سازگار و مقاوم است و می تواند فضای مربوط به نقص استخوانی را به خوبی پر می کند.

گرافتی هم که در این مطالعه جراحی استفاده شد از داربست استخوانی ساخته شده بود که اجازه عبور خون را از طریق آن می داد. سلول بنیادی مغز استخوان به این داربست می چسبند و رشد کرده و استخوان جدید را ایجاد می کنند. این فرایند، ایمپلنت لگنی سه بعدی پرینت شده را حمایت می کند.

محققین امیدوارند استفاده از این ایمپلنت های سه بعدی نیاز بیشتر به جراحی های سخت لگنی را برطرف سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 22 تیر,1394

پزشک مشاور

رامین@: <br />باسلام <br />خوشبختانه درایران هم علم طراحی ایمپلنت های پرینت شده وجود دارد و به کمک مهندسی بافت انجام میشودو بیشترهدف تحقیقات هم برای اسیب های به وجودآمده در بافت های استخوانی است،ولی فعلا طرحی برای درمان نکروزلگن درحال اجرانیست.

یکشنبه, 21 تیر,1394

رامین

باسلام بنده حدود 3 سال هست که دچار نکروز سر فمور لگن شده ام .. آیا در ایران سلول درمانی برای نکروز لگن انجام میشه؟ آیا ایمپلنت های پرینت شده سه بعدی و سلول های بنیادی در کشور مورد استفاده قرار میگره یا به زودی قرار خواهد گرفت ؟ لطفا راهنماییم نمایید.ممنون

ﺳﻪشنبه, 06 خرداد,1393

لیلا عرب

شهریار عزیز <br />با سلام <br />این یک روش جدید است و اینکه چه زمانی متخصصین ما در این زمینه تبحر لازم را داشته باشند یا اصلا قیمت آن برای انجام شدن برای بیمار مقرون به صرفه باشد اطلاعی در دست نیست.

ﺳﻪشنبه, 06 خرداد,1393

شهریار جعفری

سلام <br />بنده دچار آرتروز شدید لگن شده ام بعد از اینکه توسط دکتر عمادالدین مورد معاینه قرار گرفتم ایشان با توجه به وضعیتم امید چندانی به سلول درمانی نداشتند و چاره کار تنها در تعویض مفصل لگن می باشد آیا ایمپلنت های پرینت شده سه بعدی و سلول های بنیادی به این زودی ها در کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت ؟ لطفا راهنماییم نمایید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه