تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 اردیبهشت 1393
کلیه فرد بالغ با تبدیل سلول های تمایز یافته به سلول های پیش ساز، دائما در حال رشد و بازسازی خودش است

  کلیه فرد بالغ با تبدیل سلول های تمایز یافته به سلول های پیش ساز، دائما در حال رشد و بازسازی خودش است

فعال کردن مسیر سیگنالینگ Wnt با تولید سلول های پیش ساز از سلول های تمایز یافته و تمایز مجدد آن ها به سلول های مورد نیاز می تواند در بازسازی کلیه آسیب دیده نقش داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstemcell.stanford.edu، محققین در انستیتو سلول های بنیادی استنفورد نشان داده اند که کلیه ها به طور دائم در حال رشد هستند و توانایی اعجاب آوری در بازسازی خودشان دارند. دهه هاست که تصور می شد که بازسازی در بافت کلیه صورت نمی گیرد و آنچه تحت عنوان ترمیم در بافت کلیه صورت می گیرد از طریق مسیرهای دیگر است.

این ها یافته های پایه ای است که کاربرد مستقیم در بیماری های کلیوی و بازسازی کلیوی دارد.

مدت زمان طولانی است که تصور می شد که سلول های کلیوی زمانی که فرم بالغ کلیه شکل گرفت دیگر تقسیمی ندارند و سلول جدیدی تشکیل نمی شود. اما این مطالعه جدید نشان داده است که سلول های کلیه خودشان را در سراسر عمر بازسازی و ترمیم می کنند. بنابراین کلیه ها هیچ گاه اندامی استاتیک نبوده اند.

این مطالعه که در مدل موشی صورت گرفته است نشان داده است که کلیه ها چگونه خودشان را بازسازی می کنند. به جای این که تنها سلول های بنیادی کلیوی بتوانند بافت آسیب دیده یا از دست رفته کلیوی را جایگزین کنند. سلول های ساده ای که در بخش های مختلف کلیه باقی مانده اند شبیه سلول های تشکیل دهنده کلیه عمل می کنند و به سلول های جدید درون بخش های مختلف کلیه تبدیل می شوند. این فرایند مانند درختی است که شاخه می زند و هر شاخه اش به تنهایی رشدی مستقل از تنه اصلی درخت دارد.

 هم چنین این محققین نشان داده اند که این سلول ها از طریق فعال کردن مسیر سیگنالینگ Wnt رشد می کنند. در واقع جمعیت های سلول های اپی تلیالی کلیه، در جاهایی که مسیر Wnt فعال شده است به مرحله پیش سازی برگشته و مجددا به سلو لهای تخصص یافته تبدیل می شوند. درک این مطلب که مسیر Wnt مسئول رشد بافت کلیوی جدید است، هدف درمانی خوبی را برای پیشبرد و احیا ظرفیت ترمیمی کلیه ها ارائه می دهد.

بنابراین می توان با روشن کردن مسیرWnt سلول های تشکیل دهنده کلیه جدیدی را تولید کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه