تاریخ انتشار: شنبه 03 خرداد 1393
یافته های اپی ژنتیکی جدید در مورد سلول های بنیادی

  یافته های اپی ژنتیکی جدید در مورد سلول های بنیادی

محققان موفق به شناسایی فاکتوری شده اند که نقش مهمی در تمایز سلول های بنیادی جنینی موش دارد و از طریق تغیرات اپی ژنتیکی عمل می کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، هر سلول دارای  اطلاعات ذخیره شده وراثتی است که شامل  توالی ازنوکلئوبازهای تشکیل دهنده DNA است. درهر نوع سلول تنها بخشی از این اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند.  فعال بودن یا خاموش بودن ژن ها  توسط ردیف دیگری از اطلاعات که بر روی توالی های نوکلئوتیدی اضافه می شوند تعیین می شود. این فرایند که اپی ژنتیک نامیده می شود و شامل اضافه شدن گروه های کوچک شیمیایی خاص به نوکلئوتیدهای ویژه در مناطق خاصی از ژنوم است ، نقش زیادی در تنظیم فعالیت ژن ها داشته و منجر به بیان انتخابی ژن های مربوط به عملکردهای متفاوت سلول های تمایز یافته می شود. این تغییرات اندک بر روی توالی ژنوم نقش مهمی در تبدیل سلول های بنیادی پرتوان به انواع سلول های تمایز یافته دارد. گروهی از محققان آلمانی فاکتوری را شناسایی کرده اند که مسوول یکی از این تغییرات است و توضیح می دهد چرا تغییرات صورت گرفته برروی DNA نقش عمده ای در تمایز سلول های بنیادی دارند. 
چندین نوکلئوباز غیر طبیعی در ژنوم  سلول های بنیادی شناسایی شده اند که توسط تغییرشیمیایی واحدهای سازنده DNA ایجاد می شود. تصور می شود این بازهای غیر معمول برای تعیین اینکه چه نوعی از سلول های تمایز یافته می توانند از یک رده سلول بنیادی مشتق شوند، مهم هستند. همه بازهای غیرمعمول کشف شده تا کنون از بازعادی سیتوزین مشتق شده اند. یک گروه تحقیقاتی متشکل ازمحققان آلمانی و سوئیسی برای اولین بار نشان داده اند که باز دیگری به جز سیتوزین در سلول های بنیادی جنینی موش تغییر می یابد. نتایج تحقیقات قبلی پژوهشگران نشان داده بود که آنزیم هایی به نام Tet در سنتز این گونه بازها شرکت می کنند(اکسیداسیون باز فعالیت ژن را تنظیم می کند)، نتایج اخیر محققان نشان می دهد Tet  در ایجاد این تغییرنیز نقش دارد. در طول تکامل و تشکیل بافت های تخصص یافته از سلول های بنیادی  آنزیم های متعلق به گروه Tet باز تیمیدین را اکسید می کنند. این یافته ها توسط تکنیک mass spectrometry به دست آمده است. بر اثر اکسیداسیون باز تیمیدین hydroxymethyluracil تولید می شود که قبلا به اشتباه تصور می شد توسط مسیر متفاوتی سنتز می شود. عملکرد دقیق این باز تغییر یافته هنوز ناشناخته باقی مانده است. با استفاده از یک روش جدید برای شناسایی فاکتورهایی که توانایی اتصال به این برچسب های شیمیایی و خواندن آن ها را دارند، اطلاعات بیشتری در مورد این نوع بازها توسط این گروه به دست آمده است. آن ها دریافته اند که سلول های بنیادی دارای پروتئین های خاصی هستند که hydroxymethyluracil را تشخیص می دهند و بنابراین فعالیت برخی ژن ها از این طریق تنظیم می شود. محققان امیدوارند که یافته های آن ها امکان تمایز سلول های بنیادی را به سلول های تمایز یافته مورد نظر آن ها فراهم کند. آن ها عقیده دارند شاید بتوان روزی با تولید انواع مختلف سلول های تمایز یافته اندام کاملی را تولید کرد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه