تاریخ انتشار: یکشنبه 04 خرداد 1393
نقش hotspot ها در تمایز سلول های بنیادی

محققان به تازگی کشف جدیدی را گزارش کرده اند که اطلاعات ارزشمندی را درباره مکانیسم های پایه که در تمایز سلول های بنیادی نقش دارند، فراهم کرده است. این اطلاعات ممکن بتواند برای تمایز سلول های بنیادی به انواع سلول های مورد نیاز پزشکان برای درمان یک بیماری به کار آید.
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، انتظارمی رود روزی تحقیقات مربوط به سلول های بنیادی انقلابی در پزشکی ایجاد کند. اما برای استفاده از پتانسیل این سلول ها باید دانست  تکامل آن ها چگونه تنظیم می شود.
سلول های بنیادی سلول هایی هستند که قادرند به انواع سلول های تخصص یافته که دارای عملکرد ویژه ای هستند، تبدیل شوند. در افراد بالغ این نوع سلول ها نقش مهمی را دربازسازی بافت بازی می کنند. پتانسیل عمل کردن به عنوان سلول های ترمیم کننده می تواند برای کنترل بیماری هایی نظیر پارکینسون و دیابت به کار آید. این نوع بیماری ها در اثر مرگ سلول های تخصص یافته ایجاد می شوند. بنابراین با دستکاری سلول های بنیادی  می توان آن ها را به سمت تمایز به انواع مختلف سلول های تخصص یافته هدایت کرد. این کار نیاز به آگاهی از فرایندهایی دارد که  تکامل و تمایز این نوع سلول ها را تنظیم می کنند. پژوهشگران دانمارکی می گویند توانسته اند گروهی از پروتئین های موسوم به فاکتورهای رونویسی را کشف کنند که با همکاری هم می توانند رشته DNA را زمانی که سلول هال بنیادی به سلول های تخصص یافته تمایز می یابند، برنامه ریزی مجدد کنند. فاکتورهای رونویسی پروتئین هایی هستند که در خاموش یا روشن شدن ژن ها نقش مهمی دارند. تا پیش از این محققان تصور می کردند تنها تعداد کمی فاکتور رونویسی مسئول این نوع برنامه ریزی مجدد هستند.  محققان دریافته اند فاکتورهای رونویسی به صورت  یک مجموعه در مناطق خاصی از DNA سلول های بنیادی قرار می گیرند  به این مناطق hotspot گفته می شود. این مناطق در مورد سلول های بنیادی به دلیل نقش آن ها در تبدیل این سلول ها به سلول های تخصص یافته اهمیت زیادی دارند. مطالعه بیشتر بر روی این مناطق از DNA در سلول های بنیادی به درک مکانیسم هایی که تکامل این سلول ها را کنترل می کنند بسیارمهم است چرا که می تواند به هدایت این سلول ها به سمت تمایز به سلول های مورد نیاز کمک کند. مطالعه انجام شده توسط این گروه از دانشمندان دانمارکی بر روی تمایز سلول های بنیادی به سلول های چربی صورت گرفته است. دو نوع سلول چربی وجود دارد، سلول های چربی سفید که ذخیره چربی و چربی قهوه ای که سوزاندن چربی را به عهده دارند. سلول های چربی قهوه ای در نوزادان یافت می شود و در بالغین مقدار متفاوتی از این نوع سلول ها وجود دارد. این گروه روشی را یافته اند تا بتوانند سلول های بنیادی را به سلول های چربی قهوه ای تبدیل نمایند. روش مورد استفاده توسط محققان تمرکز بر روی نقاطی از DNA بوده است که  مجموعه فاکتورهای رونویسی بر روی آن عمل می کنند. تا پیش از این معلوم نبود این پروتئین ها چگونه با همکاری یکدیگر در تولید سلول های چربی از سلول های بنیادی نقش دارند.