تاریخ انتشار: یکشنبه 04 خرداد 1393
آمار بالای خروج نخبگان در زیست فناوری
در کنگره ژنتیک مطرح شد:

  آمار بالای خروج نخبگان در زیست فناوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در کنگره بین‌المللی ژنتیک گفت: تعداد خروج نخبگان، آمار بالایی است که باید در این زمینه به بررسی مشکلات بپردازیم.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، سورنا ستاری در اولین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران گفت: ما باید از ظرفیت انجمن‌های علمی استفاده کنیم و کل فناوری را در این حوزه در اختیار بگیریم و این هنر ما است که در نهایت از بدست آوردن بازار در این حوزه استفاده کنیم.
 
وی با بیان اینکه در بحث بایو خروج نخبگان، تعداد زیادی است و آمار خوبی را نشان نمی دهد، اظهار داشت: چرا نمی توانیم نخبه ها را در حوزه بایو جذب کنیم؟ دولت باید در ایجاد انگیزه در نخبگان تلاش کند و در آینده نیز این حوزه را در فضای مجازی توسعه دهیم.
 
ستاری افزود: وظیفه دولت و هدفش، ایجاد تسهیلات خوب در حوزه بایو است و اولویت اصلی دولت نیز توسعه شرکت های دانش بنیان علاوه‌ بر ستاد بایو در ستادهای دیگر نیز می باشد.
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ستاد بایو در دو بخش کار می کند، یکی تحقیقات در مرز دانش و دیگری تجاری‌سازی علم است که می تواند در زندگی افراد تاثیرگذار باشد.
 
وی همچنین افزود: روش ها باید عوض شود تا بتوانیم حداکثر استفاده را از پژوهشکده ها داشته باشیم.
 
دکتر مختار جلالی نیز در این کنگره بیان کرد: تعدادی از استادان، دانش پژوهان و دانشجویان رشته های متنوع علوم زیستی در این کنگره حضور دارند.
 
وی گفت: بی شک بهره مندی از دانش روز دنیا و بکارگیری یافته های جدید دانشمندان و پژوهشگران در عرصه های گوناگون علم ژنتیک مشارکت همه دانش پژوهان رشته های مختلف علوم زیستی را می طلبد.
 
عمر ژنتیک در ایران
 
رئیس اولین کنگره بین‌المللی سیزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران ادامه داد: ایران مهد علوم مختلف از جمله علم ژنتیک بوده که با قدمتی بیش از 5 هزار سال در منطقه ایلام ایران علم ژنتیک را ترسیم کرده است. امروزه بر همگان آشکار است که رسیدن به اهداف والا و احراز جایگاه رفیع فناوری نوین بیوتکنولوژی، سلول های بنیادی و... جز با اتکاء بر پایه های علم ژنتیک ممکن نیست و امید است برگزاری این رخدادهای مهم علمی، ملی- بین المللی بتواند امکان تبادل افکار و آخرین دستاوردهای مرتبط با علم ژنتیک را توسط اندیشمندان و دانش پژوهان فراهم نماید.
 
در ادامه فیروز زینعلی، دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران در این کنگره توضیح داد: همایش امسال از جهاتی با همایش های قبلی فرق دارد و امید داریم برگزاری این همایش سه روزه به ما این امکان را بدهد تا دانشمندان، نخبگان، مخترعین، مبتکرین، دانشجویان و آینده سازان ایران در مسیر علم، تحقیق، تولید، ارائه خدمات و تربیت نیروهای انسانی قدم های بزرگی بردارند.
 
به گزارش مهر در این همایش یک‌هزار و 300 مقاله دریافت شده که 172 مقاله در قالب سخنرانی، یک‌هزار و 170 مقاله در قالب پوستر، 17 سخنرانی خارجی و 35 سخنرانی کلیدی را خواهیم داشت.
 
زینعلی افزود: در این همایش ملی چندین هم‌اندیشی، کارگاه و نشست تخصصی علاوه بر ارائه پوسترها، سخنرانی‌های کلیدی و تخصصی محیطی علمی را برای شرکت‌کنندگان قرار دادیم.
 
قانعی - رئیس ستاد زیست فناوری در این کنگره گفت: ما باید تلاش کنیم تا در این زمان علم و فناوری در حوزه بیو را پیاده‌سازی کنیم و نگرش کلی برای بهره‌وری از این علم را اعلام نیاز کنیم و این نیازمند یک تفکر سیستمی است که ما دانش بدست آمده را زیرساخت دانشی این موضوع قرار دهیم.
 
رئیس ستاد زیست فناوری با بیان اینکه شبکه داریم، ولی نمی توانیم این شبکه ها را بهم متصل کنیم، خاطر نشان کرد: در شبکه‌سازی و انجمن‌سازی باید یک رهیافتی از بالا به پایین و برعکس طراحی کنیم تا بتوانیم خود را به این شبکه ها متصل کنیم. ما مکلف هستیم بر اساس قانون مصوب انقلاب فرهنگی، اقتصاد زیستی کشور را به طور صحیح تعیین کنیم و امکان آموزش، پژوهش، تولید و تجاری‌سازی را نیز فراهم کنیم.
 
افزایش شاغلین حوزه بیوتکنولوژی
 
قانعی تصریح کرد: تا الان 3 هزار و 700 شاغل متخصص، استاد و دانشجو در بخش بیو داریم که باید این آمار به 37 هزار افزایش پیدا کند و هر توانمندی به شرکت دانش بنیان تبدیل شود تا بتوانیم در حوزه ژنتیک به پیشرفت هایی برسیم.
 
به گزارش مهر، در این همایش از کشورهای اسپانیا، بلژیک، آلمان و استرالیا نیز حضور دارند.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه