تاریخ انتشار: دوشنبه 05 خرداد 1393
کشف مسیر عصبی جدیدی در چشم که به بینایی کمک می کند

  کشف مسیر عصبی جدیدی در چشم که به بینایی کمک می کند

با توجه به مطالعه صورت گرفته به وسیله پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز به نظرمی رسد یک نوع از سلول های شبکیه بیشتر از آن چه تصور می شد در بینایی نقش دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، با استفاده از مطالعات موشی این محققین دریافته اند که ipRGCs( نوع غیر معمولی از فتورسپتورهای شبکیه) به تشخیص کنتراست بین روشنایی و تاریکی کمک می کند. کنتراست بین روشنایی و تاریکی عنصر حیاتی در تشکیل تصاویر بصری است. نکته کلیدی در این کشف این است که این سلول ها ملانوپسین را بیان می کنند که نوعی از رنگدانه های نوری است که با جذب نور در آن تغییر شیمیایی اتفاق می افتد.

این محققین از این جهت شگفت زده هستند که سیگنالینگ ملانوپسین حتی در حضور سلول های مخروطی و استوانه ای دارای عملکرد نیز در بینایی نقش دارد.

سلول های مخروطی و استوانه ای شناخته شده ترین فتورسپتورهای شبکیه هستند که با نورهای محیطی مختلف فعال می شوند.  بیش از 120 میلیون سلول استوانه ای در چشم انسان وجود دارد که به نور بسیار حساس هستند و حتی در نور کم محیطی نیز روشن می شوند. اما بین 6تا7 میلیون سلول مخروطی نیز در چشم وجود دارد که حساسیت کمتری به نور دارند و در دیدی رنگی دخالت دارند.

اما در مورد ipRGCها تا پیش از این تصور می شد که این گیرنده های نوری منحصرا در تشخیص نور و برای عملکردهای مستقل از بینایی مانند کنترل هماهنگ سازی ساعت های بیولوژیک داخلی ما دخالت دارند.

اما این مطالعه نشان داده است که ipRGCها روی تنوع بیشتری از رفتارها نقش دارند که از جمله ها کنتراست تشخیصی است که از ابعاد مهم دید بصری است. این محققین مشاهده کرده اند زمانی که ملانوپسین در سلول های گانگلیونی شبکیه موش وجود دارد، این جانور بهتر قادر به مسیریابی است.

پایان مطلب/ 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه