تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 خرداد 1393
سلول های بنیادی بسته بندی شده برای استفاده در طب ترمیمی

  سلول های بنیادی بسته بندی شده برای استفاده در طب ترمیمی

محققین اسپانیایی شروع به فروش اولین بیورآکتورهای در جهان کرده اند که سلول ها را به روشی کاملا مستقل کشت می دهد و احتیاجی به هیچ گونه ماده افزودنی سمی نیست. این وسیله توجه زیادی را به ویژه در دانشگاه آکسفورد به خود جلب کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، این محققین اسپانیایی می گویند ما مشاهده کردیم که روشی که به وسیله آن داروها و روش های درمانی از سلول های بنیادی تولید می شوند بسیار دستی(وقت گیر و پرهزینه) است، بنابراین به فکر طراحی بیورآکتوری برای کشت سلول افتادیم که بتواند این فرایند را به صورت اتوماتیک انجام دهد. ما بر این باور هستیم که درمان هایی با پایه سلول های بنیادی به سرعت رو به گسترش هستند و به زودی روش های تولید یا استفاده از آن ها به حرفه ای پردرآمد و امیدوار کننده تبدیل خواهد شد.

بیورآکتورهایی هستند که قسمتی از این مراحل را به صورت خودبخود انجام می دهند اما این بیورآکتور تولید شده کل فرآیند را به صورت خودبخود انجام می دهد.

از طرف دیگر در سایر بیورآکتورها وسیستم های کشت از ماده ای مانند تریپسین استفاده می شود که هم برای سلول ها سمی است و هم بخشی از پروتئین های غشایی آن ها را بر می دارد. اما این بیورآکتور جدید احتیاجی به این ماده ندارد.

در عوض این روش جدید از متدهای تکراری کشت سلول استفاده می کند که ما را قادر می سازد به طور خودکار این فرایندها را انجام دهیم و نیاز به نیروی انسانی را درجداسازی سلولی و هم چنین مراحل شست وشو منتفی می شود. و احتیاجی به هیچ ماده افزودنی ندارد  که منجر به افزایش سمیت محیط شوند. آن ها این فرایند را با ایجاد سطوح هوشمندی طراحی کرده اند که چسبیدن و نچسبیدن سلول را بسته به تغییرات محیطی ممکن می سازد.

این محققین در مراحل آخر آماده سازی این دستگاه هستند  تا استفاده از آن در تولید رده های سلولی با دستکاری ژنتیکی ، بازبرنامه ریزی سلولی و ژن درمانی استفاده کنند.

فرایندی که گفته شد بدین طریق صورت می گیرد که پیش از کشت، سلول ها از فرد بیمار( مثلا طی لیپوساکشن) گرفته می شوند و سپس سلول های بنیادی استخراج می شوند. مرحله بعدی تزریق این سلول ها درون بیورآکتور خواهد بود تا این سلول ها در آنجا رشد کنند. محصول نهایی سلول هایی خواهد بود که بسته بندی می شوند. این سلول ها تولید شده هم از نظر کمیت و هم کیفیت به مراتب بهتر از روش های کشت مرسوم خواهند بود. بنابراین می توان از این سلول ها برای طب ترمیمی که کمیت سلولی در آن بسیار مهم است استفاده کرد.

از طرف دیگر از آن جایی که این فرایند تولید سلول تکرار پذیر اسنت و می تواند به صورت متوالی انجام شود، بدین معنی خواهد بود که بسته های استفاده از زمان درمان همه مشابه خواهند بود و خطر آلودگی نیز بسیار کاهش می یابد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه