تاریخ انتشار: شنبه 10 خرداد 1393
سه معضل ارتوپدی از طریق سلول های بنیادی در کشور قابل درمان است

  سه معضل ارتوپدی از طریق سلول های بنیادی در کشور قابل درمان است

مسوول گروه ارتوپدی پژوهشگاه ˈرویانˈ گفت: اکنون سه معضل و بیماری آرتروز، کندگی غضروف و عدم جوش خوردگی استخوان با استفاده از سلول های بنیادی در این پژوهشگاه قابل درمان است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان ، «محسن عمادالدین» در سمپوزیوم سلول های بنیادی در اصفهان افزود: پژوهشگاه رویان از شش سال قبل فعالیت در زمینه درمان معضلات ارتوپدی را آغاز کرده و تاکنون دستاوردها و نتایج ارزشمندی در این زمینه داشته است.
 
وی یکی از این معضلات را آرتروز بیان و اظهار کرد: در این حالت غضروف دچار مشکل، درد و از کارافتادگی می شود که ما در تحقیقات خود، مفاصل زانو و مچ پا را هدف قرار دادیم.
 
وی با اشاره به اینکه در این طرح سلول های بنیادی «مزانشیمال» از مغز استخوان بیمار جدا سازی شد، اضافه کرد: این سلول ها سپس تبدیل به استخوان و غضروف می شود.
 
به گزارش ایرنا، سلول های بنیادی مزانشیمال(MSC)، سلول های بنیادی چند قوه ای بوده که دارای قدرت تکثیر و خودنوسازی بالا و همچنین پتانسیل تمایز به رده های مختلف سلولی است و بعنوان ابزار مناسبی برای مهندسی بافت و طب ترمیمی مورد توجه قرار می گیرد. 
 
این متخصص ارتوپدی گفت: برای درمان آرتروز، سلول های مزانشیمال به زانوی بیمار تزریق می شود که در طول پنج سال گذشته حدود 70 درصد از نمونه های ما با موفقیت همراه بوده است.
 
وی با تاکید براینکه هیچگاه نمی توان ادعای درمان کامل را داشت،تصریح کرد: در این روش، سلول بنیادی خود بیمار با شرایط خاصی به او تزریق می شود که همگی بر پایه علمی و آخرین فناوری های روز دنیاست.
 
عمادالدین، معضل ارتوپدی دیگری را که با سلول های بنیادی قابل درمان است، کندگی غضروفی خواند و گفت: در این روش کشت غضروف بطور مستقیم با نمونه گیری از خود فرد صورت می گیرد.
 
به گفته وی،این روش در ایران بومی سازی شده و با هزینه حدود 20 تا 30 میلیون ریال انجام می شود در حالی که پیش از این، بیماران برای این کار ناگزیر به رفتن به خارج کشور با هزینه حداقل 400 میلیون ریال بودند.
 
وی معضل سوم ارتوپدی قابل درمان با سلول بنیادی را عدم جوش خوردگی استخوان دانست و اظهار کرد: در این حالت با نمونه گیری از سلول بنیادی در بیمار و مراجعه به بانک عمومی استخوان موجود در تهران یا کیش و استفاده از نمونه های آن بعنوان داربست اقدام به درمان این معضل و پیوند می کنیم.
 
وی تصریح کرد: پژوهشگاه رویان بیمارانی که مبتلا به این سه معضل باشند را پذیرش و در صورت برخورداری آنها از شرایط خاصی که مد نظر است، آنها را درمان می کند.
 
این پژوهشگر گفت: گروه ارتوپدی پژوهشگاه رویان تحقیقات دیگری نیز در زمینه معضلات و بیماری های دیگر در دست اجرا دارد که در صورت به نتیجه رسیدن، آنها را اعلام می کند.
 
وی با بیان اینکه ایران هشتمین کشور دنیا در زمینه سلول درمانی است، تاکید کرد: تا 20 سال آینده 20 درصد بیماریها از این طریق درمان می شود.
 
عضو گروه پوست مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان نیز در این سمپوزیوم با اشاره به برنامه های این مرکز گفت: اقداماتی در این مرکز برای رنگدانه زدایی، رفع چین و چروک، سوختگی و بیماری ژنتیکی ای بی (EB) صورت گرفته است.
 
«احسان تقی آبادی» افزود: در این روش ها از سلول های فیبرو بلاست استفاده می شود.
 
فیبروبلاست، فراوانترین سلول در بافت همبند است که همه انواع رشته های بافت همبند و مواد آلی ماده زمینه ای را سنتز می کند. 
 
وی اظهار کرد: پژوهشگاه رویان در سال 87 مطالعه پیوند سلول های «ملانوسیت اتولوگ » برای درمان بیماری لک و پیس را انجام داد که موثر بودن این روش در بهبود بیماران به اثبات رسید.
 
وی ادامه داد: در سال 88 و 89 نیز دومین مطالعه بالینی با پیوند سلول فیبرو بلاست اتولوگ کشت داده شده در بیماران دچار اسکار آکنه و برای بهبود چین و چروک صورت انجام گرفت که موثر و قابل رقابت بودن آن مشخص شد.
 
وی همچنین از تشکیل بانک های سلولی آلوگرافت(پیوند عضو یا بافت بین دو جاندار)به منظور کاربردهای تحقیقاتی و درمانی در این مرکز خبر داد.
 
«سمپوزیوم سلول های بنیادی، کاربردها، پتانسیل ها و چشم اندازها» روز پنجشنبه با حضور 300 نفر از متخصصان و کارشناسان عرصه پزشکی و سلول های بنیادی در اصفهان برگزار شد.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه