تاریخ انتشار: شنبه 10 خرداد 1393
80 بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان است
عضو کمیته کنترل کیفی بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان:

  80 بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان است

عضو کمیته کنترل کیفی بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان گفت: در حال حاضر بیش از 80 بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، سیدهادی موسوی در سمپوزیوم سلول‌های بنیادی با موضوع کاربرد‌ها، ظرفیت‌ها و چشم‌انداز‌ها با اشاره به خون بندناف اظهار کرد: خون بند ناف یا به عبارت بهتر خون جفت نوزاد منبعی کم‌حجم اما غنی از سلول‌های بنیادی خونساز اولیه و سلول‌های پیشتاز است.
 
وی با بیان اینکه تا سالیان گذشته جفت به عنوان یک زباله بیولوژیکی شناخته می‌شد که پس از خروج از رحم مادر آن را معدوم می‌کردند، اضافه کرد: این منبع غنی از سلول‌های بنیادی را خداوند به صورت نا‌محدود در دسترس بشر قرار داده است.
 
عضو کمیته کنترل کیفی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان با تاکید بر اینکه جمع‌آوری خون بند ناف آسان، بدون درد و غیر‌تهاجمی است، تصریح کرد: این خون حاوی سلول‌های بنیادی ست که می‌توان به راحتی آن را به گیرندگان مناسب (خویشاوند و غیر‌خویشاوند) پیوند زد، بدون اینکه شاهد افزایش میزان احتمال رد پیوند و یا واکنش پیوند علیه میزبان باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه همچنین می‌توان خون بند را با روش انجماد مخصوص (نیتروژن مایع) ذخیره کرد، ادامه داد: با توجه به این موضوع دسترسی آسان به منبع سلول بنیادی مورد نظر را داریم.
 
به گزارش فارس موسوی تاکید کرد: با توجه به خصوصیت مذکور، تشکیل بانک‌های خون بندناف به صورت خصوصی و عمومی با هدف جمع‌آوری، جدا‌سازی و فریز کردن خون بند ناف که به صورت معمول به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شدند، بسیار مورد توجه قرار گرفت.
 
وی با بیان اینکه امروزه حدود 780 هزار نمونه در 134 بانک خصوصی و بیش از 400 هزار نمونه در بیش از 100 بانک عمومی در کشور‌ها نگهداری می‌شوند، افزود: در حال حاضر بیش از 80 بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند.
 
عضو کمیته کنترل کیفی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان با تاکید بر اینکه از زمان نخستین پیوند در سال 1988 تاکنون حدود 30 هزار پیوند انجام شده است، گفت: از این سلول‌ها می‌توان برای درمان بیماران با نا‌هنجاری‌های بد‌خیم خونی مانند انواع لوسمی‌ها و نا‌هنجاری‌های غیر‌بدخیم خونی مانند تالاسمی استفاده کرد.
 
وی اظهار کرد: بانک خون بندناف رویان نخستین و تنها بانک خصوصی در ایران است که به منظور ذخیره‌سازی و نگهداری سلول‌های بنیادی خون بندناف در سال 1384 تأسیس شده و تاکنون 40 هزار نمونه در این بانک ذخیره شده است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 28 تیر,1394

اعظم تندر

با عرض سلام خدمت همه کارکنان موسسه رویان <br />ببخشید میخواستم بدونم با استفاده از سلولهای بنیادی میتوان نقص ناهنجاری لاله گوش را درمان کرد؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه