تاریخ انتشار: یکشنبه 11 خرداد 1393
بافت کلیه پرینت شده چیزی شبیه واقعیت!

  بافت کلیه پرینت شده چیزی شبیه واقعیت!

محققین دانشگاه کوئینزلند با همکاری کمپانی بیوتکنولوژی US یک گام به پرینت بافت کلیه سه بعدی انسانی نزدیک شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  دکترlittle در مورد این دستاورد می گوید: پرینت سه بعدی بافت کلیوی کاملا کارآمد می تواند منجر به مدل سازی بیماری و طراحی داروهای جدید شود. وی ادامه می دهد که ما قادر هستیم که مینی اندام هایی را از سلول های خود بیماران و با بیماری های ژنتیکی کلیه رشد دهیم که این مسئله به درک بهتر علت بیماری آن ها و تست کردن درمان هایی که ممکن است عملکرد کلیوی را بهبود ببخشند کمک می کند.

این تکنولوژی به میزان بسیار زیادی به محققین اجازه مقابله با بیماری های کلیوی مزمن را می دهد، مسئله مهمی برای سلامت اجتماعی که سالانه بیش از 8/1 بیلیون دلار برای مالیات دهندگان در استرالیا هزینه در بر دارد.

این مینی کلیه ها برای تست کردن اطمینان و امنیت داروها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. واقعیت تلخی که وجود دارد این است که اغلب داروهای جدیدی که طراحی می شوند در زمان تست کردن روی انسان با شکست مواجه می شوند که دلیل عمده برای این مطلب این است که این داروها به ترکیباتی سمی برای کلیه تبدیل می شوند. و در صورت حل کردن این معضل  و این که قبل از این که شروع به مطالعات بالینی انسانی کنیم سمیت دارو را تست کرده باشیم گامی بسیار مهم در صرفه جویی زمان و هزینه خواهد بود.

پرفسور کوپر وایت، تکنولوژی جدیدی را طراحی کرده است که اجازه می دهد سلول های بنیادی تحت هزاران شرایط مختلف کشت داده شوند. این تکنولوژی به محققین اجازه می دهد تا تعیین کنند که بهترین شرایط برای تحریک سلول های بنیادی در ایجاد سلول های بافتی خاص مانند سلول های کلیه چیست.

این محققین هزاران سلول مختلف را در مقیاس وسیع و برای ایجاد یک مینی کلیه کارآمد و مناسب برای غربالگری داروها و سمیت آن ها مورد استفاده قرار داده اند.

این مینی کلیه ها تولید شده باید بسیار شبیه اندام انسانی باشند تا ما بتوانیم مطمئن باشیم که غربالگری دارویی در آزمایشگاه پاسخ مشابهی را ایجاد خواهد کرد. این پژوهشگران استرالیایی معتقدند که تکنولوژی بیورآکتور آن ها ایجاد محیطی بسیار شبیه به بدن انسان زنده می کند و ما را قادر می سازد که سلول هایی با شرایط بهینه ایجاد کنیم که برای مینی کلیه های پرینت شده سه بعدی مورد نیاز هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه