تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 فروردین 1391
ایجاد سلول های بنیادی مغزی مشتق از بافت همبند موشی

  ایجاد سلول های بنیادی مغزی مشتق از بافت همبند موشی

در حال حاضر امکان اشتقاق واستخراج سلول های بنیادی مغزی نابالغ که توانایی تقسیم نامحدود را دارا هستند از سلول های بدن امکانپذیر شده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از news-medical، سلول های بنیادی توانایی  تکثیر و تبدیل شدن به انواع مختلف سلول های مغزی رادارا هستند. در حال حاضر امکان اشتقاق واستخراج سلول های بنیادی مغزی نابالغ که توانایی تقسیم نامحدود را نیز دارا هستند از سلول های بدن امکانپذیر شده است.
نتایج به دست آمده از این روش در جدیدترین نسخه مجله معتبرStem Cell منتشر شده است.

پروفسور Shinya Yamanaka محقق ژاپنی و تیم او برای اولین بار در سال 2006 توانستند  سلول های بنیادی را از سلول های بافت همبند موش را تولید کنند که قابلیت تمایز به همه انواع سلول های بدن را دارابودند. این سلول های القایی (سلول های IPS) از طریق  تکنیک reprogramming از سلول های بالغ ایجاد شدند. نتایج به دست آمده از این تکنیک دانشمندان را متقاعد کرد که این روش، از پتانسیل زیادی برای توسعه طب ترمیمی وتحقیقات در زمینه دارو درمانی برخودار است.
 Edenhofer و همکارانش از دانشگاه "بن" از سلول های بافت همبند موش به عنوان یک ماده اولیه  به همراه ترکیبی از چهار ژن برای ایجاد سلول های IPS بهره گرفتند.
Edenhofer می گوید: هدف ما ازبه کارگیری این روش  تولید سلول های بنیادی عصبی یا سلول های بنیادی مغزی، به جای سلول های IPS  بود. این سلول  ها که با عنوان سلول های سوماتیکی یا سلول های بنیادی بالغ شناخته می شوند توانایی ایجاد انواع  سلول های سیستم عصبی، نورون ها، oligodendrocytes و آستروسیت را دارا هستند.

ژن "Oct4" به فاکتور کنترل کننده مرکزی به حساب می آید. به گفته محققان دانشگاه بن، فاکتور Oct4 دارای نقش تنظیم کننده و تعدیل کننده بی ثباتی در سلول های بنیادی مغزی تولید شده است. اگر این سوئیچ مولکولی در طی یک دوره محدوده زمانی، فعال باشد باعث ایجاد  سلول های بنیادی عصبی بازبرنامه نویسی شده(سلول های INS ) می شود.  Edenhofer می گوید: فعال بودن عامل Oct4 باعث ایجاد بی ثباتی در سلول ها وایجاد شرایط لازم برای  reprogramming خواهد شد. با این حال، ما هنوز نیازمند تجزیه و تحلیل دقیق سازوکار این مکانیسم تبدیلی هستیم.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه