تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 فروردین 1391
عوامل ژنتیكی در میزان استعداد ابتلای افراد به بیماری ام اس نقش دارد

  عوامل ژنتیكی در میزان استعداد ابتلای افراد به بیماری ام اس نقش دارد

یك متخصص مغز و اعصاب گفت: بیماری ام اس ( MS ) به خودی خود ارثی نیست ولی باید گفت عوامل ژنتیكی در میزان استعداد ابتلای افراد به این بیماری نقش مهمی دارند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ایرنا، دكتر'فرهاد گلی پور' افزود: وجود زمینه های ارثی، محیطی و سیستم ایمنی از عوامل دخیل در ایجاد این بیماری است و اگر فرد مستعد از نظر ژنتیكی، با عوامل محیطی خاص كه تاكنون ناشناخته باقی مانده است ، مواجه شود، بیماری MS بروز می كند.

این استادیار دانشگاه علوم پزشكی زنجان یادآور شد : در حال حاضر فرضیاتی در مورد نقش ویروسها به عنوان عامل بروز MS مطرح است ولی تاكنون ویروس خاصی به عنوان علت این نوع بیماری معرفی نشده است.

وی گفت : تخریب منطقه میلین در مغز و نخاع از علائم خاص بیماری ام اس است . علائم عمومی بیماری ام اس در بیماران مختلف ، متفاوت است چرا كه این بیماری برقسمتهای مختلف بدن تاثیر می گذارد.

گلی پور اظهار داشت: سیر بیماری ام اس نیز بسیار متغیر و غیر قابل پیش بینی است وبر این اساس چند نوع از بیماری را می توان مشخص كرد.

بیماری ام.اس (مولیتپل اسكلروزیس) یكی از شایع ترین بیماری های سیستم اعصاب مركزی (مغز و نخاع) است و در اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می شود. میلین غلافی است كه فیبرهای عصبی را احاطه می كند و در انتقال سریع امواج عصبی نقش بسیار مهمی دارد. در حالت طبیعی با وجود این غلاف امواج عصبی به سرعت منتقل و موجب توانایی بدن در ایجاد حركات هماهنگ و موزون می شوند.

در بیماری ام.اس این غلاف عصبی به تدریج تخریب می شود و بدین ترتیب امواج عصبی از مغز به خوبی منتقل نمی شود و علایم مختلف بیماری ام.اس ظاهر می شود. این بیماری مسری نیست و از دسته بیماری های ارثی هم محسوب نمی شود.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما شیوه های درمان موجود در تغییر سرعت روند بیماری موثر هستند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه