تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 فروردین 1391
ژن های عامل ایجاد لوپوس شناسایی شد

  ژن های عامل ایجاد لوپوس شناسایی شد

محققان دریافتند که ژن های IRF8 و TMEM39a بیشتر در مبتلایان به لوپوس در اروپا، آمریکا، آمریکایی های آفریقایی تبار و بیماران آسیایی و سومین ژن به نام IKZF3 فقط در نمونه های آفریقایی آمریکایی و اروپایی آمریکایی قابل مشاهده بوده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medindia ، محققان دانشگاه OMRF در آمریکا توانستند سه ژن دخیل در بروز لوپوس را شناسایی کنند.
در این مطالعه چندین مرکز تحقیقاتی ودانشگاهی از سراسر جهان، از جمله محققان  دانشگاههای اسپانیا، تایپه، تایوان، سئول، کره، بوگوتا، کلمبیا وایالات متحده درجمع آوری بیش از 17،000 نمونه برای انجام  تست ژنتیکی در مقیاس بزرگ همکاری داشتند.
دراین پروژه که در سال 2009 آغاز شد، تقریبا  یک سال صرف جمع آوری نمونه ها و یک سال دیگر برای اجرای آزمون های ژنتیکی صرف شد.
 Christopher Lessard گفت: ما در این بررسی ها وآنالیزها دریافتیم که سه ژن نسبت به سایر ژن ها  از نظر آماری به طور معنی دار خطر ابتلا به لوپوس را در نمونه های بررسی شده ٬ افزایش داده است .در ضمن ما در این مطالعه 11 منطقه از ژنوم را که احتمالا در ایجاد لوپوس دخیل بود را نیز مورد بررسی  وآنالیز قرار دادیم اما بیان نظر قطعی در این زمینه به مطالعات بیشتری نیاز دارد.
با استفاده از نمونه های جمع آوری شده  از طیف گسترده ای از قومیت های مختلف، دانشمندان ومحققان دریافتند که ژن های IRF8 و TMEM39a  بیشتر در مبتلایان به لوپوس در اروپا، آمریکا، آمریکایی های آفریقایی تبار و بیماران آسیایی و سومین ژن به نام IKZF3 فقط در نمونه های آفریقایی آمریکایی و اروپایی آمریکایی قابل مشاهده بوده است.
لوپوس یک بیماری خود ایمنی مزمن، ناشی از ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی متعدد است. این بیماری باعث فعال شدن بیش از حد سیستم ایمنی بدن شده ، به طوری که سیستم ایمنی سلول های خود بدن را مانند باکتری یا ویروس ها به اشتباه مورد  حمله قرار می دهد.از جمله علایم بارز این بیماری می توان به: خستگی، تب، راش و درد مفاصل اشاره کرد. بنیاد لوپوس آمریکا تخمین می زند حدود  1،5 میلیون آمریکایی به لوپوس مبتلا هستند. حدود 9  نفراز هر 10 بیمار مبتلا به لوپوس زنان هستند.
دکترChristopher Lessard، یکی از محقان این پروژه  گفت: " گام بعدی  در این مسیر٬ مطالعه  نقش این ژن ها در لوپوس خواهد بود."
از سوی دیگر دکتر Kathy Moserنویسنده ارشد این مطالعه  معتقد است که شناسایی و توصیف این عوامل ریسکی ژنتیکی در لوپوس بدون شک منجر به بهبود تشخیص و درمان این بیماری پیچیده خواهد شد.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه