تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 فروردین 1391
جدیدترین روش تولید سلولهای بنیادی عصبی از سلول های پوست

  جدیدترین روش تولید سلولهای بنیادی عصبی از سلول های پوست

یک تیم تحقیقاتی توانسته اند  سلول های پوست  را به  سلول های بنیادی  چندتوان٬ بازبرنامه نویسی reprogramming)) کنند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از gizmag ، محققان موسسه ماکس پلانک در مونستر آلمان، روش جدیدی در تولید سلول های عصبی از سلول های پوستی بدون نیاز به عبور از مرحله جنینی ارائه کرده اند . به کارگیری این روش تبدیل مستقیم،  باعث می شود که سلول های پوستی فقط  به سلول های عصبی تبدیل شوند. این روش به نوعی خطرات تومورزایی و تبدیل سلول های جنینی به انواع دیگر سلول ها را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
Hans Schöler و تیم تحقیقاتی وی  توانسته اند  سلول های پوست  را به  سلول های بنیادی  چندتوان٬ بازبرنامه نویسی reprogramming)) کنند. در این مطالعه گزارش شد که این نوع از سلول های بنیادی موشی می تواند  فقط به انواع مختلف بافت عصبی تبدیل شود.
فاکتور رشد بسیار موثری شناسایی شده است که درتبدیل سلول های پوست به سلول های بنیادی نورونی نقش دارد. سلول های بازبرنامه نویسی شده به تدریج حافظه مولکولی (ساختار باقی مانده) را از دست داده و ویژگی های یک سلول پوستی را کاملا از یاد می برند. پس از چند چرخه تقسیم سلولی (تحریک  شده توسط عوامل رشد و محیط کشت تمایزی)، سلول های بنیادی جدید ویژگی ها وخصوصیات  سلول های بنیادی عصبی را نشان می دهند.
استفاده از سلول های بنیادی چند توان برای بازسازی و یا جایگزینی بافت آسیب دیده به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان را  نسبت به زمانیکه از سلول های بنیادی جنینی پرتوان استفاده می شود٬ کاهش می دهد.
Hans Schöler  معتقد است این شیوه جدید درمانی ازپتانسیل قابل توجهی در طب ترمیمی برخوردار است.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 26 شهریور,1394

پزشک مشاور

عاشق علم@: <br />باسلام <br />بله این سلول یکی ازبهترین کاندیدها برای انجام آزمایشات و برررسی ها برای تولید سلول های عصبی هستند وهم اکنون نیز بعضی ازطرح های درحال اجراازاین سلول استفاده می کنند.ولی هیچ یک ازطرح ها واردفازبررسی روی مدل حیوانی و انسان نشده اند.

دوشنبه, 23 شهریور,1394

عاشق علم

سلام.آیا این میتونه راه درمانی برای ms هم باشه؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه