تاریخ انتشار: یکشنبه 20 فروردین 1391
ترکیب مولکولی جدید تحریک کننده رشد غضروف کشف شد

  ترکیب مولکولی جدید تحریک کننده رشد غضروف کشف شد

این تحقیق جدید امید های تازه ای را در زمینه  دستیابی محققان  به روش درمانی موثر برای بیماران مبتلا به ستئوآرتریت فراهم کرده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از  medicalxpress، یک تیم تحقیقاتی از موسسه دارویی Novartis ترکیبی راشناسایی کردند که باعث رشد غضروف در موش شده است. این تیم نشان داده است که هنگام ترکیب مولکول kartogenin  با انواع خاصی از سلول های بنیادی مانند سلول های کندروسیت موجبات رشد وگسترش این سلول ها فراهم شده و در نتیجه غضروف جدید شکل می گیرد.
استئوآرتریت یک بیماری دژنراتیو مفصل است که باعث از بین رفتن غضروف پوشاننده بین مفاصل واستخوان ها می شود. در اثر وقوع این پدیده ، استخوان ها در تماس با یکدیگر قرار گرفته  و درنتیجه خشکی و درد را به دنبال خواهد داشت. سالیان متمادی است که تلاش های محققان برای رسیدن به  یک روش درمانی موثر برای  این بیماری تقریبا بی نتیجه بود، به طوری که تنها راه درمان استفاده از  داروهای ضد درد و گاهی اوقات عمل جراحی بود. این تحقیق جدید امید های تازه ای را در زمینه  دستیابی محققان  به روش درمانی موثر برای بیماران مبتلا به ستئوآرتریت فراهم کرده است.
برای دستیابی به  ماده محرک رشد سلول های بنیادی مزانشیمال (که به طور طبیعی در غضروف قرار دارند) ، محققان بیش از 22،000 ترکیب مولکولی مختلف را قبل ازشناسایی  kartogenin مورد آزمایش قرار داده بودند. پس از ترکیب سلول های مزانشیمی  با ماده اصلی یعنی kartogenin  وکنار هم قرار دادن این ترکیبات  و سپس تزریق آن به غضروف در مفاصل زانوی آسیب دیده موش ها، مشاهده شد که سلول های بنیادی مزانشیمی با سرعت قابل توجهی  در حال توسعه، رشد وتبدیل  به  سلول های کندروسیت غضروفی هستند.
آرتروز، که به طور کلی درافراد با سنین مختلف رخ می دهد ، هر ساله منجر به 600 هزار  تعویض زانو و285 هزار تعویض مفصل ران در کشور آمریکا می شود. لازم  به ذکراست که ساعت های بی شماری از زندگی این افراد با درد وناراحتی همراه است. بنابراین شناسایی یک روش که با  جوان سازی وترمیم  غضروف  همراه است ٬می تواند باعث کاهش درد و همچنین کاهش هزینه های پزشکی در این بیماران گردد.
تا کنون استفاده از این روش درمانی در موش ها، هیچ نشانه ای از عوارض جانبی به همراه نداشته است. اما محققین در این تیم معتقدند که هنوز راه زیادی جهت استفاده از  kartogenin به عنوان تحریک کننده رشد  کندروسیت ها وهمچنین به کارگیری این روش درمانی در مدل انسانی  باقی مانده است.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه