تاریخ انتشار: شنبه 17 خرداد 1393
رمزگشایی نقش سلول های بنیادی چربی در چاقی و دیابت

  رمزگشایی نقش سلول های بنیادی چربی در چاقی و دیابت

سالانه بیش از سه میلیون نفر به دلیل نتایج مستقیم چاقی یا اضافه وزن می میرند. مطالعه ای جدید به بررسی این مطلب پرداخته است که سلول های بنیادی چه نقشی در ذخیره این چربی های اضافی دارند و به این طریق به دنبال هموار کردن راه برای درمان های جدید ومبارزه با بیماری های کشنده ناشی از چاقی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مطالعه با همکاری محققین دانشگاه بریستول و دانشگاه ملی قطر صورت گرفته است و هزینه آن که بالغ بر 565000 دلار بوده از را دانشگاه ملی قطر متقبل شده است. محققین قطری می گویند که در 20 سال گذشته میزان چاقی در افراد این کشور هفت برابر شده است و در واقع بیش از 70درصد جمعیت این کشور جزء افرادی با اضافه وزن به حساب می آیند. در نتیجه این مسئله آن ها را در معرض خطراتی مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی قرار می دهد که سلامتی آن ها را تهدید می کنند.

این محققین بیماران را به دو دسته تقسیم کردند آن هایی که پاسخ طبیعی به انسولین می دادند و آن هایی که در معرض خطر بیماری دیابت نوع 2 بودند. آن ها به دنبال کشف مکانیسم های مربوط به ارتباط افزایش چربی و ساختارهای چربی با چگونگی پاسخ دهی بدن به انسولین بودند.

دکتر Wael می گوید: ما می دانیم که حدود 30 درصد بیماران چاق به دیابت مبتلا نمی شوند و از نظر متابولیکی سلامت هستند. ما می خواهیم دریابیم که در سطوح مولکولی چه اتفاقی می افتد تا ثابت کنیم که چرا برخی افراد چاق این قابلیت را دارند که تا حدی در مقابل بیماری های خطرناکی مانند دیابت، بیماری شریان کرونری، سرطان و بیماری های قلبی محافظت شوند.

این محققین تصور می کنند که منشا این مشکل را می توان در وقایع اولیه ای که در مورد سلول های بنیادی اتفاق می افتد و آن ها تبدیل به سلول های چربی می شوند جست و جو کرد. در واقع آن چه کشف می شود می تواند از نظر مکانیکی با سایر بافت ها در بدن مشترک باشد و منجر به یک درمان بالقوه برای درمان بیماری های مربوط به چاقی شود.

محققین قطری در نظر دارند سلول های بنیادی را از بافت چربی نواحی مختلف آناتومیکی بدن بیمارانی که از اضافه وزن رنج می برند و جراحی های لاغری انجام داده اند، جداسازی کنند و آن ها را برای آنالیز بیشتر به دانشگاه بریستول بفرستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه