تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 خرداد 1393
 لزوم آگاهی پزشکان از فعالیت های پژوهشگاه رویان برای حفظ باروری بیمار
متخصص رادیو تراپی آنکولوژی

  لزوم آگاهی پزشکان از فعالیت های پژوهشگاه رویان برای حفظ باروری بیمار

متخصص رادیو تراپی آنکولوژی بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به فعالیت های انجام شده در پژوهشگاه رویان برای حفظ باروری گفت: این مرکز باید به پزشکان معرفی شود و پزشکان آگاه شوند تا بیماران مبتلا به سرطان که احتمال ناباروری آن ها وجود دارد را به این مرکز ارجاع دهند و فعالیت های لازم برای حفظ باروری بیمار انجام شود.
امتیاز: Article Rating

دکتر افشین رخشا، متخصص رادیو تراپی آنکولوژی بیمارستان شهدای تجریش در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری " بنیان " گفت: با توجه به پیشرفت های نائل شده در درمان سرطان ها، طول عمر بیماران طولانی می شود بنابراین باید عوارض درمان های مختلف سرطان کنترل شود.
وی با تاکید بر اینکه یکی از عوارض درمان سرطان ها ناباروری است افزود: باید در اثرات درمان سرطان در ناباروری مانند اثرات داروهای سایتوتوکسیک ، نقش رادیو تراپی و پرتو درمانی و اینکه این روش ها چه اثری روی گناد ها دارند و مجاز به استفاده از رادیو تراپی تا چه دزی هستیم توجه شود. در واقع در عین تلاش برای حفظ باروری فردی که در سن باروری قرار دارد ، باید درمان های لازم سرطان هم انجام شود.
روش های حفظ باروری افراد مبتلا به سرطان
این متخصص رادیو تراپی آنکولوژی در ادامه توضیح داد: برای حفظ باروری افراد، مخصوصا خانم ها چند روش وجود دارد. نخست روش جراحی است که طی آن تخم دان ها از حوزه درمانی خارج می شود. روش دیگر روش درمان دارویی است. در این روش در حین شیمی درمانی آمپول هایی به بیمار تزریق می شود که تخم دان را محافظت می کنند و مانع از اثر منفی داروهای سایتوتوکسیک روی آن ها می شود. بنابراین تخم دان حفظ می شود و بعد از انجام شیمی درمانی فرد می توان مانند افراد دیگر بارور شود و زایمان کند.
وی افزود: روش دیگر توسط پژوهشگاه رویان انجام می شود که طی آن قسمتی از تخم دان یا کل تخم دان برداشته شده و فریز می شود. سپس هرگاه لازم باشد لقاح توسط روش های مختلف آزمایشگاهی انجام می شود و زوج می توانند صاحب فرزند شوند.
وی ادامه داد: استفاده از دو روش اول بسته به شرایط بیمار، مرحله بیماری، ارگان های درگیر، نوع بیماری، نوع درمان، سن بیمار و بر اساس تشخیص دکتر انتخاب می شود. ممکن است درمانی که برای بیماری هاچکین یک نوجوان انجام می شود تاثیری روی باروری وی نداشته باشد و لازم نباشد بیمار به رویان ارجاع داده شود. اما در بعضی سرطان ها با توجه به اینکه فاصله ارگان با گناد برای رادیوتراپی نزدیک است یا اثر منفی دارو ها روی گناد، بیمار باید قبل از شروع درمان ارجاع داده شود.
فعالیت پژوهشگاه رویان در زمینه ذخیره سازی اسپرم و تخمک
دکتر رخشا در مورد فعالیت های انجام شده در پژوهشگاه رویان در زمینه ذخیره سازی اسپرم و تخمک گفت: در پژوهشگاه رویان فعالیت های بانک اسپرم مراحل تحقیقاتی را طی کرده است و ذخیره سازی اسپرم به صورت روتین انجام می شود. اما فعالیت های این پژوهشگاه در مورد خانم ها هنوز در مراحل آزمایشگاهی و تحقیقاتی است و کاملا روتین نشده است. رویان برای انجام این فعالیت ها فعلا از خانم ها هزینه ای دریافت نمی کند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه