تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 خرداد 1393
استفاده از سلول های بنیادی پالپ دندان برای درمان سکته گرمایی آسیب رسان به مغز در آینده

  استفاده از سلول های بنیادی پالپ دندان برای درمان سکته گرمایی آسیب رسان به مغز در آینده

محققین تایوانی دریافته اند که ترزیق داخل وریدی سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان شیری انسانی اثرات محافظتی در مقابل آسیب های مغزی ناشی از سکته گرمایی در موش دارد. این یافته های آن ها بسیار مطمئن وموثر است و ممکن است با موفقیت برای درمان بیماران انسانی و برای مهار آسیب های نورولوژیک ناشی از سکته گرمایی مورد استفاده قرار گیرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مرگ های ناشی از سکته گرمایی در سرتاسر جهان روبه افزایش است و آسیب های مغزی ناشی از سکته گرمایی سومین دلیل عمده مرگ بعد از بیماری های قلبی عروقی و آسیب های مغزی تروماتیک است.

سکته گرمایی به وسیله هایپرترمی(افزایش بیش از حد دمای بدن)، پاسخ التهابی سیستمیک، نارسایی چندین اندام و اختلال در عملکرد مغز مشخص می شود.

محققین برای بررسی پتانسیل درمانی و مزایای این سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان شیری، این سلول ها را به موشی که به طور آزمایشگاهی دچار سکته گرمایی شده بود پیوند کردند.

مطالعات نشان داد که این سلول های بنیادی دارای نرخ تکثیر بسیار بالایی در مقایسه با سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان هستند و از مزایای آن ها روش به دست آوردن آسان، بیان چندین فاکتور رشد مانند VEGF است و در نهایت این که این سلول ها می توانند موجب پیشبرد تکثیر و تمایز سلول های پیش ساز عصبی(NPCs) شوند.

این محققین مشاهده کردند که تزریق داخل وریدی این سلول ها بلافاصله بعد از سکته گرمایی دارای مزایای درمانی متعددی است که از جمله آن ها مهار نقص های نورولوژیک و کاهش آسیب های اکسیداتیو به مغز است. این محققین این اثر حفاظتی سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان شیری را مربوط به کاهش پاسخ التهابی، کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش فعالیت محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنوکورتیکال بعد از آسیب حمله گرمایی می دانند.

البته اخیرا استفاده از این سلول ها به منظور درمان با محدودیت هایی نیز مواجه شده است: اول، منبع کمی از این سلول ها در دسترس است و دوم، پیوند سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان شیری همراه با سرطان و رد پیوند است.

مطالعات بیشتری برای تعیین مکانیسم دقیق یا تولید فاکتورهای رشد با واسطه سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان شیری در مدل سکته گرمایی مورد مطالعه ضروری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه