تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 خرداد 1393
مطالعه ای جدید نشان می دهد که تلفن های همراه اثر منفی روی باروری مردان دارد

  مطالعه ای جدید نشان می دهد که تلفن های همراه اثر منفی روی باروری مردان دارد

مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوار خود نگه می دارند می توانند دچار آسیب های غیر قابل برگشتی در باروری شوند که آرزوی پدر شدن را از آن ها بگیرند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعات قبلی نشان داده است که پرتو الکترومغناطیسی فرکانس رادیو(RF-EMR) منتشر شده به وسیله دستگاه ها می تواند اثر مخربی روی باروری مردان داشته باشد.

یک تیم تحقیقاتی مطالعه سیستمیک مروری را  روی یافته های ده مطالعه و روی 1492نمونه به منظور شفاف سازی  نقش این فاکتور محیطی انجام دادند.

شرکت کنندگان در این مطالعه از کلینیک های باروری و مراکز تحقیقاتی بودند و کیفیت اسپرم را برای سه فاکتور اندازه گیری کردند: حرکت، میزان بقا، و غلظت( تعداد اسپرم به ازای واحد منی).

در گروه های کنترل، 50 تا 85% اسپرم ها حرکت طبیعی داشتند. محققین دریافته اند که زمانی که این مردان در معرض تلفن های همراه قرار می گیرند، این نسبت به طور متوسط 8 درصد کاهش می یابد. اثرات مشابهی نیز در مورد میزان بقای اسپرم ها مشاهده شد. اثرات روی غلظت اسپرم کمتر مشخص بود.

از آن جایی که تلفن های همراه در مقیاس وسیع در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند، نقش بالقوه این فاکتور محیطی باید شفاف سازی شود. این مطالعه قویا پیشنهاد می کند که قرار دادن تلفن های همراه در جیب شلوار و در معرض پرتو الکترو مغناطیس منتشر شده از آن ها  قرار گرفتن، اثرات منفی را روی کیفیت اسپرم خواهد داشت. این می تواند برای مردانی که روی مرز باروری و عقیمی قرار دارند بسیار مهم باشد  و مطالعات بیشتری لازم است تا تداخلات بالینی کامل این فاکتور روی باروری جمعیتی را آشکار سازد.

این نتایج با مطالعات صورت گرفته in vitro  و تحت شرایط کنترل شده و مشاهدات in vivo مطابقت دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه