تاریخ انتشار: شنبه 24 خرداد 1393
سلول های بنیادی زمانی که روی فرایندهای سیگنالینگ مغزی اثر می گذارند، نقش ترمیمی مهمی را بازی می کنند

  سلول های بنیادی زمانی که روی فرایندهای سیگنالینگ مغزی اثر می گذارند، نقش ترمیمی مهمی را بازی می کنند

مطالعه صورت گرفته به وسیله یک تیم از محققین کره ای نشان داده است که زمانی که سلول های بنیادی مزانشیمی به مغز موش های مبتلا به آلزایمر پیوند شدند، این سلول ها رشد سلول های عصبی و ترمیم را در هیپوکامپ تحریک کردند. هیپوکامپ ناحیه کلیدی از مغز است که طی آلزایمر آسیب می بیند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،محققین می دانند که آلزایمر به دلیل حضور پلاک های آمیلوئیدB در شبکه های نورونی مغز ایجاد می شود. جدیدا محققین ارتباطی را بین مسیر سیگنالینگ Wnt و بیماری آلزایمر کشف کرده اند. محققین بر این باورند که اختلال در فرایندهای سیگنالینگ مسیر Wnt به وسیله پلاک های آمیلوئیدB می تواند روی نوروژنز مغزی تاثیر گذار باشد. شواهد نشان می دهد که مسیر سیگنالینگ Wnt نقش مهمی را در پاتوژنز آلزایمر ایفا می کند.

این مطالعه به منظور تعیین این مطلب صورت گرفت که آیا سلول های بنیادی مزانشیمی با اثر روی مسیر Wnt به عنوان مسیری که موجب تمایز این سلول ها به سلول های پیش ساز عصبی می شود، می توانند برای نوروژنز مفید واقع شوند وبه بازسازی نواحی آسیب دیده مغز کمک کنند.

مشخص شده است که سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان به تولید پروتئین های Wnt فعال از نظر زیستی کمک می کنند که ممکن است با اثر منفی پلاک های آمیلوئید B روی فعالیت عصبی مقابله کند.

این محققین نشان داده اند که درمان آلزایمر با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی در مدل های سلولی و حیوانی اثر بسیار مشخصی روی نوروژنز هیپوکامپ دارد و تمایز عصبی سلول های پیش ساز عصبی را تشدید می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه