تاریخ انتشار: یکشنبه 25 خرداد 1393
استفاده از قرص های گوجه فرنگی عملکرد عروق خونی را در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی بهبود می بخشد!

  استفاده از قرص های گوجه فرنگی عملکرد عروق خونی را در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی بهبود می بخشد!

محققین دانشگاه کمبریج نشان داده اند که یک مکمل روزانه تهیه شده از عصاره گوجه فرنگی می تواند عملکرد عروق خونی را در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی بهبود ببخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تحقیقات نشان داده است که وقوع بیماری های قلبی عروقی در سراسر دنیا متفاوت است اما در اروپای جنوبی که مردم از رژیم غذایی با غالبیت میوه و سبزیجات و روغن زیتون استفاده می کنند شیوع آن کمتر است. و مطالعات رژیمی اخیر نشان داده است که این نوع رژیم غذایی وقوع حملات و سکته های قلبی را در افرادی که در خطر بالای بیماری های قلبی عروقی هستند، پایین می آورد.

یکی از اجزای این رژیم غذایی لیکوپن است که آنتی اکسیدانی است که ده ها برابر از ویتامین E قوی تر است. لیکوپن در گوجه فرنگی و برخی میوه ها یافت می شود و پتانسیل آنتی اکسیدانی آن، زمانی که به صورت خالص در کچاپ و یا در حضور روغن زیتون استفاده می شود افزایش می یابد.

شواهد بسیاری مبنی بر نقش لیکوپن در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی وجود دارد اما مکانیسم عملکردی آن هنوز مشخص نیست. اما محققین دانشگاه کمبریج براین باورند که یکی از مکانیسم های عملکرد لیکوپن در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی را کشف کرده اند.

این محققین اثر لیکوپن روی عملکرد عروق خونی را با اندازه گیری جریان خون ساعد بررسی کردند که به نوعی پیش بینی کننده خطر بیماری های قلبی عروقی در آینده است. از 36 بیمار مبتلا به بیماری های قلبی عروقی و 36 فرد داوطلب سالم استفاده شد. بیماران قلبی عروقی همه از استاتین ها(کاهنده کلسترول) استفاده می کردند و با این وجود هنوز تا حدی اندوتلیوم عروقی آن ها در مقایسه با داوطلبین سالم با مشکل مواجه بود. این مسئله از طریق اندازه گیری پاسخ عروق خونی به استیل کولین تعیین شد.

محققین دریافتند که استفاده از هفت میلی گرم مکمل لیکوپن خوراکی عملکرد اندوتلیوم عروقی را بهبود می بخشد و نرمال می کند. لیکوپن گشاد شدن عروق را تا 53 درصد افزایش می دهد. این در حالی است که لیکوپن اثری روی فشار خون، سختی شریان ها و سطح چربی ندارد.

محققین می گویند مصرف روزانه قرص های گوجه فرنگی یک جایگزین درمانی نیست اما اگر همراه با سایر درمان های استاندارد برای بیماری های قلبی عروقی مصرف شود می تواند موجب بهبود بیشتر و بهتر شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه