تاریخ انتشار: یکشنبه 25 خرداد 1393
محققان انگليسي آزمايش با سلول‌هاي بنيادين را براي ترميم زردپي آشيل آغاز کرده‌اند

  محققان انگليسي آزمايش با سلول‌هاي بنيادين را براي ترميم زردپي آشيل آغاز کرده‌اند

محققان انگلیسی در حال آزمایش سلول‌های بنیادین برای پایان دادن به مشکل پاشنه آشیل برای فوتبالیست‌ها در مسابقات جام جهانی و همچنین ترمیم رباط‌ها و مفاصل صدمه دیده‌ی سایر ورزشکاران هستند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، دکتر اندرو گلودبرگ، در بیمارستان ملی سلطنتی اورتوپدی انگلیس، ریاست گروه تحقیقاتی ویژه‌ای را عهده دار شده است که با آزمایش‌های ابتدایی روی اسب‌های مسابقه ای که وتر آشیل آنان صدمه دیده است، تلاش خواهد کرد از مغز استخوان این اسب‌ها سلول های بنیادین را استخراج و آن را به زردپی‌های صدمه دیده این اسب‌ها تزریق کنند تا ببینند آیا این سلول‌ها قادرند با موفقیت به سلول‌های زردپی تبدیل شوند و آن را ترمیم کنند. 
اگر مرحله ابتدایی این آزمایش‌ها روی اسب‌های مسابقه موفقیت‌آمیز بود، و مشخص شد این روش جدیدِ درمان برای انسان‌ها مؤثر و امن خواهد بود، آنگاه در اواخر ماه ژوئیه، آزمایش‌هایی مشابه با استفاده از سلول‌های بنیادینِ مغز استخوان انسان، روی 127 بیمار داوطلب، که بین سنین 18 تا 65 ساله هستند، آغاز خواهد شد. 
دکتر گولدبرگ گفت: مشکل کشیدگی یا پارگی وتر آشیل و زردپی قوزک پا هر ساله حدود هشتاد و پنج هزار نفر را می‌آزارد. بسیاری از این افراد، ورزشکاران حرفه‌ای و فوتبالیست‌هایی هستند که هنگام بازی، به پاهای خود بیش از حد فشار می‌آورند. البته این اواخر به علت گسترش فعالیت‌های ورزش عمومی به منظور افزایش سلامت افراد میانسال، باعث شده است که حتی اشخاصی در سنین پنجاه شصت-سالگی برای کاهش وزن، افزایش سوخت و ساز بدن یا سلامت جهاز مربوط به قلب و شریانات، به ورزش دویدن یا راهپیماییِ سریع رو می‌آورند. این افراد نیز در معرض مصدومیت زردپی آشیل و سایر رباط‌ها یا مفاصل‌شان قرار می‌گیرند. 
آشیل صدمه دیده از کشسانی کافی برخوردار نیست و از حالت جهشی ورزشکاران می‌کاهد. وقتی بدن انسان به طور طبیعی، با استراحت طولانی‌مدت، زردپی آشیل را ترمیم می‌کند، احتمال صدمه دیدن مجدد آن بیشتر از آشیل سالم می‌شود، زیرا پس از مرمت زردپی، در آن بافت زخمگاهی یا بافت التیامی باقی می‌ماند که احتمال مصدوم شدن دوباره‌ی رزدپی را افزایش می دهد. دکتر گولدبرگ گفت: ما تلاش داریم با روش استفاده از سلول‌های بنیادین، به جای ترمیم سلول‌های مصدوم شده، سلول‌های جدید و تازه‌ای تولید کنیم که اصولاً جایگزین سلول‌های صدمه دیده در زردپی آشیل شوند و بدین ترتیب، احتمال مصدومیت دوباره‌ی آن را کاهش دهند. 
به گزارش واحد مرکزی خبر البته اگر این آزمایش‌ها با موفقیت همراه باشد، آنگاه می‌توان از آن در سایر عرصه‌های پزشکی مثلاً برای بازسازی استخوان‌ها، غضروف‌های مفاصلی مانند زانو، و حتی سلول‌های ماهیچه‌ای صدمه دیده، استفاده کرد. شایان ذکر است که فقط ورزشکاران حرفه‌ای یا اسب های گرانقیمت مسابقه‌ای از این روش جدید درمان بهره‌مند نخواهند شد، بلکه با کاهش هزینه‌های این نوع درمان، سایر بیماران و سالمندان نیز از آن استفاده خواهند کرد. 
دکتر گودلبرگ هشدار داد که این نوع تحقیقات و آزمایش‌ها معمولاً زمان بسیار زیادی می‌برد، و شاید چند جام جهانی دیگر باید بگذرد تا ورزشکارانی به میدان آیند که به هیچ وجه مشکل آسیب دیدگی زردپی آشیل یا غضروف زانو و امثال آن نداشته باشند. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه