تاریخ انتشار: دوشنبه 26 خرداد 1393
تمرین های ورزشی تنوع باکتریایی سیستم گوارشی را افزایش می دهد

  تمرین های ورزشی تنوع باکتریایی سیستم گوارشی را افزایش می دهد

محققین نشان داده اند که ورزش تنوع باکتریایی سیستم گوارشی را افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین این مطالعه می گویند که پی آمدهای این افزایش تنوع باکتریایی می تواند روی سلامتی بلند مدت اثرگذار باشد. کاهش تنوع باکتریایی روده گوارش با چاقی و سایر اختلالات سلامتی در ارتباط است. این در حالی است که  افزایش تنوع این باکتری های با پروفایل متابولیک مورد نظر و پاسخ سیستم ایمنی نیز در ارتباط است.

محققین نمونه های خون و مدفوع 40 بازیکن راگبی حرفه ای را در اواسط برنامه تمرینی شدید آن ها مورد آنالیز قرار دادند تا طیف وسیعی از میکروبیوم سیستم گوارشی آن ها را ارزیابی کنند. از ورزشکاران نخبه استفاده شد که حد نهایی تمرین آن ها با حد نهایی رژیم غذایی متناسب است.

نمونه های گرفته شده از این ورزشکاران با نمونه های گرفته شده از 46 فرد سالم که ورزشکار حرفه ای نبودند مقایسه شد. این افراد از نظر اندازه  و سن با بازیکنان راگبی مطابق بودند. نیمی از این شرکت کنندگان دارای BMI ی 25 یا کمتر بودند و نیمی دیگر دارای BMIی 28 یا بیشتر بودند.

برخلاف سطح بالاتر کراتین کیناز که نشان دهنده آسیب بافتی یا عضلانی در داوطلبین بود، ورزشکاران دارای سطوح مارکرهای التهابی پایین تری بودند. هم چنین آن ها دارای پروفایل متابولیکی بهتری در مقایسه با افراد دارای BMIی بالا بودند.

اما این ورزشکاران دارای طیف بسیار گسترده تر از میکروبیوم گوارشی در مقایسه با گروه کنترل و به ویژه افرادی با BMIی بالا بودند.

هم چنین تعداد انواع میکروب ها(taxa) نیز به مراتب بالاتر بود.

نکته بسیار جالب وجود نسبت های بسیار بالای Akkermansiaceae در این افراد بود که گونه ای باکتریایی است که با نرخ کم چاقی  و اختلالات متابولیکی مرتبط است.

این یافته ها نشان می دهد که تمرین ورزشی فاکتور مهم دیگری در ارتباط بین میکروبیوم گوارشی، ایمنی میزبان و متابولیسم میزبان  و رژیم غذایی است و نقش بسیار مهمی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه