تاریخ انتشار: دوشنبه 26 خرداد 1393
ثبت سه ژن باکتریایی جدید در بانک جهانی ژن توسط محققان دانشگاهی

  ثبت سه ژن باکتریایی جدید در بانک جهانی ژن توسط محققان دانشگاهی

محققان دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار موفق به ثبت سه ژن باکتریایی جدید در بانک جهانی ژن شدند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، دکتر مهدی عسگری، عضو هیات علمی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار که با همکاری چند تن از اعضای هیات علمی گروه دامپزشکی دانشگاه به این دستاورد رسیده است، در این خصوص گفت: ثبت توالی ژن‌های میکرو ارگانیسم‌ها و موجودات زنده یکی از راه‌های مهمی است که امکان بهره برداری علمی از اطلاعات و ذخایر ژنتیکی موجودات را در اقصی نقاط دنیا برای محققان فراهم می‌آورد.
 
وی با بیان این که موفق به ثبت جهانی سه ژن از سه گونه باکتریایی مختلف از سویه‌های بومی ایران برای نخستین بار در کشور شدیم، افزود: یکی از این ژن‌ها، توالی کد کننده آنزیم آسپارتات آمونیا لیاز باکتری لاوسونیا اینتراسلولاریس است. این ارگانیسم که در سالهای اخیر به عنوان عامل آنتریت تزایدی در کره اسبها مورد توجه قرار دارد، پیش از این در کشور مورد شناسایی قرار نگرفته بود. این ژن در سال 2014 توسط من و همکارانم در بانک ژن به ثبت رسیده است و مقاله مربوط به آن نیز در دست انتشار قرار دارد.
 
عسگری افزود: ژن دیگر توالی با عملکرد ناشناخته از باکتری آوی باکتریوم پاراگالیناروم است که عامل بیماری کوریزای عفونی در پرندگان است.
 
وی ادامه داد: مقاله مربوط به شناسایی این باکتری در سال 2014 توسط من، دکتر اوستا صدرزاده، دکتر نادر آزاد و سایر همکاران در مجله بین‌المللی Turkish Journal of Veterinary and Animal Sciences منتشر شده است.
 
عضو هیات علمی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار افزود: این مطالعه با همکاری پروفسور Blackall که از برجسته‌ترین چهره‌های بین‌المللی در زمینه بیماری‌های باکتریایی پرندگان و از نویسندگان کتاب Disease of Poultry است، به انجام رسیده است.
 
عضو هیات علمی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در ادامه گفت: آخرین ژن، توالی مربوط به شیگا توکسین 2f باکتری اشریشیا کلی است که از کبوتر جدا شده است.
 
عسگری اضافه کرد: توکسین مربوطه برای نخستین بار در سال 2000 مورد شناسایی قرار گرفت و در حال حاضر سویه‌های مولد این توکسین بعنوان یک عامل بیماری‌زای نوپدید در انسان مطرح هستند. مشروح مطالعه که به بررسی خصوصیات و تنوع ژنوتیپی این سویه‌ها در چهار استان کشور پرداخته است، در نشریه بین‌المللی Letters in Applied Microbiology با ضریب تاثیر 1.63 توسط من و با همکاری دکتر تقی زهرایی صالحی، دکتر علیرضا کوچک زاده، دکتر آرش کلانتری و دکتر سعید طباطبایی منتشر شده است.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه