تاریخ انتشار: دوشنبه 02 تیر 1393
آمیلوئیدوز چیست و چگونه درمان می شود؟

  آمیلوئیدوز چیست و چگونه درمان می شود؟

یک نفرولوژیست درباره بیماری آمیلوئیدوز گفت: ممکن است علت بروز این بیماری و این رشته ها التهابی باشد. یعنی عفونت ها و التهاب های مزمن که مدت زمان بسیار طولانی در بدن فرد باقی مانده است.
امتیاز: Article Rating

دکتر علی غفاری مقدم در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری "بنیان"  درتعریف آمیلوئیدوز(amyloidosis) گفت: آمیلوئیدوز به رسوب انواعی از پروتئین ها که به صورت رشته ای هستند گفته می شود. این رشته ها در هر ارگانی که رسوب کنند باعث اختلال در عملکر آن ارگان می شوند.
وی در مورد علت بروز بیماری آمیلوئیدوز توضیح داد: ممکن است علت بروز این بیماری و  این رشته ها التهابی باشد. یعنی عفونت ها و التهاب های مزمن که مدت زمان بسیار طولانی در بدن فرد باقی مانده است. علت دیگر بروز این بیماری ارث و انتقال ارثی آن است. اگر این بیماری از طریق ارثی منتقل شوند، بیماری بر حسب تغییرات ژنتیکی از نظر بالینی به صورت ها مختلف بروز پیدا کرده و ارگان های متفاوت را درگیر می کند. دکتر غفاری مقدم ادامه داد: متاسیون ژنی دلیل دیگر بروز این بیماری است. منظور از متاسیون ژنی این است که مانند سرطان سلول هایی تولید می شوند که این سلول ها شروع به تولید رشته ها به مقدار زیاد می کنند.
این نفرولوژیست با تاکید بر اهمیت تشخیص به موقع بیماری گفت: تشخیص زودهنگام بیماری بسیار مهم است و اگر به موقع تشخیص داده شود می توان از صدمه های پیشرفته و غیر قابل درمان ارگان های دیگر مانند قلب، کبد، مغز جلوگیری کرد.
وی افزود: معمولا بیماران با علائمی که به ارگان درگیر مرتبط است متوجه بیماری خواهند شد. برای مثال اگر قلب درگیر شود باعث گشاد شدن و ضخیم شدن دیواره قلب و ضربان نامنظم قلب می شود. اگر این رشته ها  در مغز باشند موجب آلزایمر و اختلالات ذهنی خواهند شد و اگر  در کلیه رسوب کنند باعث دفع پروتئین در کلیه ها و ورم پا می شود.
این نفرولوژیست در ادامه درمورد درمان امیلوتیدوز توضیح داد: درمان انوع ژنتیکی آن مشکل  است زیرا 20 الی 30 نوع ژن در آن درگیر هستند و فعلا نمی توان با اصلاح ژنتیکی  آن را درمان کرد اما انواع دیگر که بر اثر عفونت مزمن ایجاد می شود را می توان راحت تر درمان کرد. برای مثال اگر عفونت مزمن ریه،  استخوان یا ارتریت روماتوئید به موقع تشخیص داده و درمان شوند به راحتی می توان از بروز آمیلوئیدوز جلوگیری کرد یا اگر ایجاد شده باشد آن را درمان کرد.
انتهای پیام/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 05 مهر,1393

ازاده

با سلام <br />ممنون از توضیحاتتون

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه