تاریخ انتشار: دوشنبه 02 تیر 1393
لیپید ها به مبارزه با لوکمیا کمک می کند

محققان کشف کرده اند T cell ها از مکانیسم خاصی برای مبارزه با لوکمیا استفاده می کنند. آن ها می توانند لیپیدهای تولید شده توسط سلول های سرطانی را تشخیص دهند و سلول های بیان کننده این نوع لیپیدها را از بین ببرند.
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، مطالعه جدیدی نشان داده است که  T cell ها در اثر تحریک شدن با لیپید سلول های توموری باعث از بین رفتن سلول های لوکمیایی درمحیط in vitro  و حیوانات آزمایشگاهی می شوند. نتایج این مطالعه در مجله Experimental Medicine به چاپ رسیده است. لوکمیا ها سرطان های خونی هستند و نوع حاد آن ها از تشکیل سلول های خونی عادی جلوگیری می کند . بنابراین بیماری هایی هستند که زندگی فرد را تهدید می کنند. درمان کنونی لوکمیای حاد شیمی درمانی جهت ریشه کن کردن سلول های توموری است که به دنبال آن پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان صورت می گیرد تا سلول های خونی سالم تولید شوند.  با زنده ماندن سلول های لوکمیایی در برخی موارد ، درمان بی نتیجه می ماند زیرا این نوع سلول ها مجددا شروع به رشد می کنند. تحقیقات بسیاری برای پیداکردن روش های درمانی جدید و موثر برای شناسایی و ریشه کن کردن سلول های لوکمیایی صورت گرفته است. نوعی از سلول های خونی به نام T lymphocyte یا cell T در مبارزه علیه لوکمیا ها نقش اصلی را ایفا می کنند. cell T ها پروتئین های خاص سلول های توموری را تشخیص می دهند. این پروتئین ها آنتی ژن هایی هستند که tumor-associated antigens یا TAA نیز نامیده می شوند و cell T های خاصی را تحریک می کنند که به نوبه خود باعث از بین بردن سلول های توموری می شوند.در اغلب موارد تجمع TAA توسط سلول های لوکمیایی کاهش می یابد بنابراین سلول های سیستم ایمنی قادر به تشخیص آن ها نخواهند بود. محققان سوئیسی مکانیسم جدیدی را شناسایی کرده اند که به سیستم ایمنی کمک می کند تا در تشخیص سلول های لوکمیایی موثرتر عمل کند. آن ها با همکاری محققان  دیگری ازکشورهای ایتالیا، چین و سنگاپور سال ها بر روی آنتی ژن های لیپیدی به تحقیق پرداخته اند. به تازگی گروه سوئیسی لیپید جدیدی را شناسایی کرده اند که در سلول های لوکمیایی تجمع می یابند و قادر به تحریک T cell ها هستند. این لیپید با نام (methyl-lysophosphatidic acid (mLPA در چندین نوع از لوکمیا به مقدار زیاد وجود دارد. محققان نشان داده اند که امکان جداسازی T cell های انسانی  که این لیپید را شناسایی می کنند وجود دارد. با انتقال این سلول ها به موش های آزمایشگاهی،  توانایی آن ها در مبارزه با سلول های لوکمیایی نیز اثبات شده است. تفاوت عمده mLPA با پروتئین TAA در این است که از نظر ساخنمانی تغییر نمی کند و میزان آن در سلول های لوکمیایی ثابت باقی می ماند. محققان سوئیسی در حال مطالعه برای پاسخ به این سوال هستند که آیا می توان علاوه بر TAA،  mLPA را نیز در سلول های توموری مورد هدف قرار داد. این نوع ایمنی درمانی ممکن است در جلوگیری از عود بیماری بعد از شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان بسیار مفید باشد.