تاریخ انتشار: یکشنبه 01 تیر 1393
احتمال عفونت ویروسی در پیوند با سلول های بنیادی خون بندناف پایین است
درسمینار ضرورت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف مطرح شد

  احتمال عفونت ویروسی در پیوند با سلول های بنیادی خون بندناف پایین است

اولین سمینار یک روزه ضرورت ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف به همت جهاد دانشگاهی استان قزوین ، بانک خون بندناف رویان و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی در بیمارستان ولایت این استان برگزار شد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، مرتضی ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در این سمینار با اعلام اینکه کمتر از پنج درصد خون بند ناف در بانک‌ها ذخیره می‌شوند٬ افزود: 95 درصد از خون‌های بندناف به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخت می‌شوند.
 
وی اظهار کرد: خون بندناف به عنوان یک منبع غنی از سلول‌های بنیادی است که در بسیاری از مراکز درمانی بعد از تولد نوزاد به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود.
 
وی با بیان اینکه تحقیقات سلول‌های بنیادی از یک دهه قبل در ایران آغاز شده است٬ ادامه داد: مهم‌ترین نقش سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های سیستم ایمنی است.
 
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان تصریح کرد: خون بندناف بدون درد برای نوزاد و مادر استحصال می‌شود و مهم‌ترین ویژگی آن تطابق شناسنامه سلولی است که در صورت اهدای خون بند ناف باید این ویژگی‌ها با بدن دریافت کننده‌ی پیوند مطابقت داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه در هر کیسه خون بندناف باید یک میلیارد سلول وجود داشته باشد٬ گفت: از بیماری‌هایی که با خون بند ناف درمان می‌شوند می‌توان به سرطان‌های خون اشاره کرد که در هر نوبت پیوند یک کیسه از خون بند ناف استفاده می‌شود.
 
ضرابی با عنوان اینکه خون بند ناف به دو روش داخل رحمی و پس از زایمان جمع آوری می‌شود٬ توضیح داد: 15 تا 20 درصد خون‌های جمع‌آوری شده قابلیت ذخیره سازی را ندارند، چراکه حجم خون مورد نظر باید بین 60 تا 180 سی سی باشد در غیر این صورت اگر خون جمع آوری شده کمتر از میزان مورد نظر باشد ذخیره نخواهد شد.
 
ضرابی اظهار کرد: در بیمارستان شریعتی تهران 10 هزار نمونه در بانک عمومی وجود دارد و در بانک‌های خصوصی نیز بیش از 45 هزار نمونه نگه‌داری می‌شود.
 
وی با اشاره به صادرات خون بند ناف تصریح کرد: در دنیا 95 درصد خون بند ناف دور ریخته می‌شود و فقط پنج درصد از آن‌ها در بانک‌ها نگه‌داری می‌شود و در حال حاضر خون بند ناف توسط شبکه بین‌المللی تحت شرایط و مقررات خاصی تبادل می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان یادآورشد: در دنیا تاکنون 30 هزار پیوند با خون بند ناف انجام شده‌ است که در سال‌های نخست میزان پیوند در بین کودکان بیشتر بود و در حال حاضر تعداد پیوند در بین بالغین بیش از کودکان است.
 
وی با اشاره به اینکه محدودیت‌هایی برای پیوند وجود دارد٬ گفت: ایران در خصوص ذخیره خون بند ناف در منطقه اقدامات ارزشمندی را انجام داده است، ولی در حال حاضر امکان استفاده از سلول‌های بنیادی برای تمام بیماری‌ها وجود ندارد.
 
ضرابی اعلام کرد: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در 27 استان نمایندگی دارد که این نمایندگی‌ها فقط نمونه‌ها را جمع آوری و به تهران ارسال می‌کنند و در حال حاضر با توجه به امکان استفاده از سلول‌های بنیادی ذخیره سازی این سلول‌ها به شکل گسترده‌ای در حال انجام است.
 
در این سمینار، همچنین عضو پژوهشگاه رویان گفت: در پیوندهای با خون بندناف، 98 درصد احتمال موفقیت وجود دارد و همچنین احتمال بروزعفونت ویروسی نیز در این پیوندها بسیار پائین است.
 
سعید آبرون در سمینار ضرورت ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف اظهار کرد: برای هر پیوند با خون بند ناف با توجه به وزن بیمار و نوع بیماری به حداقل 30 میلیون سلول به ازای هر کیلوگرم از وزن بیمار، نیاز است و هرچه تعداد سلول‌ها بیشتر باشد، احتمال موفقیت پیوند نیز بیشتر است.
 
محمدرضا ساروخانی، دبیرعلمی این سمینار در خصوص انواع پیوندها با اشاره به اینکه سه نوع پیوند مغز استخوان٬ خون محیطی و خون بندناف وجود دارد٬ افزود: پیوندها در سرطان‌ها و بیماری‌های خونی کاربرد فراوانی دارند.
 
وی با اعلام اینکه هر 30 ثانیه یک نفر بر اثر بیماری جان خود را از دست می‌دهد٬ یادآور شد: این موضوع باعث شد تا مبحث ایجاد بافت پیوندی جدید در خصوص برخی از بیماری‌ها مورد مطالعه قرار گیرد.
 
دبیرعلمی این سمینار افزود: از دانش پزشکی و نانوتکنولوژی گاهی در ساخت برخی از بافت‌های مصنوعی برای بدن استفاده می‌شود، ولی برخی از بافت‌های مصنوعی برای بدن مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و در این راستا امکان استفاده از بافت‌های طبیعی بسیار مهم است.
 
ساروخانی اضافه کرد: دو ایده برای سلول درمانی وجود دارد؛ نخست سلول‌های از دست رفته را جایگزین کنیم و گاهی باید موادی را که سلول‌ها آن را ترشح می‌کنند و بدن به آن احتیاج دارد را تولید کرد.
 
دبیر علمی سمینار خاطرنشان کرد: از سلول درمانی می‌توان برای درمان بیماری‌هایی مانند ام اس٬ دیابت٬ بیماری‌های قلبی٬ اختلالات بینایی و درمانی هیستروفی عضلانی استفاده کرد.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه