تاریخ انتشار: دوشنبه 02 تیر 1393
پیوند پوست از یک بیمار مرگ مغزی با موفقیت انجام شد
توسط اساتید دانشگاه پزشکی مشهد؛

  پیوند پوست از یک بیمار مرگ مغزی با موفقیت انجام شد

اهداء قسمتي از پوست يک نوجوان مرگ مغزي در مشهد و پيوند آن بر روي يک دختر نوجوان در بيمارستان امام رضا(ع)، جان وي را از مرگ نجات داد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از مهر، در اين عمل قسمتي از پوست محمدحسن توخش 12 ساله که به علت سانحه دچار مرگ مغزي شده بود، در بخش سوختگي بيمارستان امام رضا(ع)،به دختري 12 ساله که دچار سوختگي شديد (65 درصد) شده بود و پوست کافي براي پوشاندن زخمهايش نداشت به روش "آلو گرافت" با موفقيت پيوند شد.
 
معاون آموزشي بخش سوختگي بيمارستان امام رضا(ع) با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه پيوند پوست و فناوری استفاده از پوست بیماران مرگ مغزی از مراکز پيشتاز کشور به شمار مي رود و تاکنون نزدیک به یکصدوپنجاه مورد پیوند پوست در این مرکز انجام شده است، خاطرنشان کرد:‌ در این روش تنها لایه نازکی از پوست اهداء کننده با ضخامت 16 هزارم اینچ برداشته و به بیمارانی که بیش از 90 درصد آنها جوان هستند و به دلیل از دست رفتن قسمت عمده پوشش سطح بدنشان در معرض آسیبهای جدی و حتی مرگ هستند پیوند زده می شود.
 
دکتر طاووسي با اشاره به اینکه ماهانه بیش از 2 هزار و 500 نفر به دلیل سوختگی به اورژانس این مرکز مراجعه می‌کنند که از این تعداد حدود یک درصد به دلیل شدت سوختگی نیاز به بستری پیدا می کنند، اظهار داشت: بیشتر بیماران بستری در این بخش درصد بالایی از سوختگی دارند که پس از درمانهای اولیه و درمان، برای پوشش زخم خود نیاز به پوست پیدا می کنند.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه همچنین اشاره کرد: برای بیماران سوخته افرادی که پوست کافی برای پوشاندن زخم خود دارند از پوست خودشان به روش اتو گرافت استفاده می‌شود اما مشکل اصلی برای بیمارانی است که پوست کافی ندارند که در این موارد یکی از بهترین گزینه‌ها استفاده از الو گرافت یا پوست از فرد دیگر است که این فرد می تواند از فامیل بیمار یا دیگری باشد که معمولا از پوست افرادمرگ مغزی یا جسد استفاده می شود.
 
وی افزود: این الوگرافت معمولا به دو صورت تازه و ذخیره شده استفاده می شود که ما فعلا از نوع تازه استفاده می کنیم.
 
طاووسی مزایای استفاده از این روش ها را کاهش از دست دادن آب و الکترولیت، کاهش احتمال عفونت زخم، تسریع در ترمیم زخم، کاهش درد بیماران و نهایتا بهبودی و ترخیص زودتر از بیمارستان و در نتیجه کاهش هزینه های درمانی عنوان کرد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه