تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 تیر 1393
 کشف کلید شناسایی وغنی سازی سلول های بنیادی مزانشیمی

پژوهشگران امریکا یی یک مارکر زیستی را شناسایی کرده اند که محققان را قادر می کند خواص و عمکرد سلول های بنیادی مزانشیمی یا MSC ها را به طور صحیح مشخص کنند.
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، آزمایشات کلینیکی زیادی بااستفاده از MSC  ها و برای درمان بیما ری هایی نظیر شکستگی استخوان، آسیب غضروف، تحلیل دیسک ها و osteoarthritis د رحال انجام بوده  و استفاده از این نوع سلول ها درآزمایشات مذکور در حال افزایش است با این حال تا کنون  پیشرفت های زیادی حاصل نشده است زیرا محققان  نتوانسته اند MSC ها رابه طور دقیق شناسایی و به مطالعه عملکرد فیزولوژیکی آن ها در بدن بپردازند. اخیرا محققان امریکایی دریافته اند که پروتئینی به نام leptin receptor  می تواند به عنوان مارکر زیستی برای شناسایی درست  MSC  ها در مغز استخوان (د رمحیط in vivo) به کار رود. این سلول ها که منبع اولیه تشکیل استخوان جدیدهستند  موجب ترمیم استخوان آسیب دیده می شوند. یافته های این گروه در Cell Stem Cell  ارائه شده است ودر صورتی که مارکر زیستی مشابه در انسان شناسایی شود می تواند پیشرفت قابل توجهی در زمینه سلول های بنیادی مزانشیمی محسوب شود. این موضوع می تواند  استفاده از این نوع سلول ها را درآزمایشات بالینی ارتقا بخشد.
 در این مطالعه محققان در یافته اند که سلول های MSC  که دارای leptin receptor   می باشند منبع اصلی فاکتورهایی هستند که باعث حفظ سلول های بنیادی خون ساز در مغز استخوان می شوند.  محققان عقیده دارند عدم اطلاع کافی از ویژگی های ساختاری، جداسازی این سلول ها را درمحیط های کشت دشوار کرده است  بنابراین استفاده از آن ها در آزمایشات بالینی با مشکلاتی مواجه است. آن ها می گویند اگر این یافته ها در مورد MSC های انسانی نیز درست باشد، می تواند باعث ارتقای اطلاعات در مورد خصوصیات این سلول ها شده  و احتمال موفقیت آزمایشات بالینی صورت گرفته به کمک این سلول ها را افزایش دهد.