تاریخ انتشار: یکشنبه 08 تیر 1393
 تشخیص به موقع گلوکم عوارض آن را درمان می کند
یک فوق تخصص قرنیه

  تشخیص به موقع گلوکم عوارض آن را درمان می کند

یک متخصص چشم در تعریف بیماری گلوکم گفت: گلوکم به معنی بالا رفتن فشار چشم است.
امتیاز: Article Rating

خسرو جلیلی، متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری بنیان با بیان اینکه بیماری گلوکم یک بیماری شایع در دنیا و ایران است افزود: به این بیماری آب سیاه هم گفته می شود و علت این نام گذاری این است که در گذشته این بیماری و فردی که به آن مبتلا می شد سرنوشت خوبی نداشت اما در حال حاضر با کشف روش های درمانی بهتر سرنوشت این بیماری بهتر شده است.
وی درمورد نحوه عملکرد این بیماری توضیح داد: فشار داخل چشم در این بیماری بالا رفته و  باعث می شود فشار به عصب چشم رفته و فشار عصب چشم باعث می شود بیمار دچار عارضه شود و فعلا با علم موجود هنگامی که عصب داخل چشم دچار آسیب شود، دیگر قابل ترمیم نیست.
این متخصص چشم ادامه داد:  در هر چشم حدود 300 الی 400 هزار عصب وجود دارد که در یک مقطع بسیار کوچک قرار می گیرند و به دلیل ظرافت بالائی که دارند هنگامی که آسیب می بینند قابل ترمیم نیستند به همین دلیل تشخیص به موقع این بیماری اهمیت بسیار زیادی دارد.
روش های درمانی بیماری گلوکم
این متخصص قرنیه در ادامه درمورد روش های درمانی بیماری گلوکم گفت: با توجه به تشخیصی که انجام می شود راه های درمانی مختلفی اعم از درمان های دارویی و جراحی و درمان های لیزری برای آن در نظر گرفته می شود تا از پیشرفت آن جلوگیری شود.
دکتر جلیلی با تاکید بر اینکه سابقه خانوادگی یک ریسک فاکتور برای بیماری گلوکم است افزود: به همین دلیل افرادی که در خانواده سابقه ابتلا به آب سیاه دارند حتما باید سالی یک بار مورد معاینه قرار بگیرند.
دکتر جلیلی با تاکید بر اینکه کسانی که آب سیاه دارند، در مراحل اولیه درمانی دارو استفاده می کنند توضیح داد: دارو باید مرتب و به موقع استفاده شود وگرنه فرد به دلیل تغییر فشار چشم دچار مشکلات بعدی خواهد شد. از آنجائی که ماکسیمم رنجی که فشار چشم بالا می رود در ساعت دو الی سه شب است و چون در آن زمان نمیتوان فشار چشم را بررسی کرد بنابراین همزمان با اندازه گیری فشار چشم باید  تست های بینائی انجام شود.

علائم بیماری گلوکم
ا
ین فوق تخصص قرنیه با بیان اینکه آب سیاه فرم های مختلف دارد، توضیح داد: به یک فرم آن زاویه باز گفته می شود که علائم آن بسیار کم و نامحسوس است. به این صورت که معمولا فرد دچار تاری دید گذرا، سر دردهای گذرا، دیدن هاله اطراف اشیای نورانی می شود. در بسیاری از مواقع هم افراد در معاینه روتین چشم پزشکی متوجه می شوند که دچار آب سیاه هستند که باید مورد درمان قرار گیرند.
وی ادامه داد: البته می توان با تست های مختلف و پیشرفته این بیماری را تشخیص داد و درمان مناسب را انتخاب کرد. سپس درمان انتخاب شده با تست ها چک می شود و اگر درمان مناسب و موثر باشد آینده نگران کننده ای نخواهد داشت.
دکتر جلیلی در پایان تاکید کرد: بیماری آب سیاه می تواند در همه افراد اتفاق بیافتد. حتی به صورت مادرزادی.همچنین گاهی بیماری های عمومی بدن مانند دیابت و فشار خون باعث پیشرفت آب سیاه می شود.
انتهای پیام/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه