تاریخ انتشار: پنجشنبه 12 تیر 1393
ثبت پروتکل درمانی بیماری استئوآرتریت با استفاده از سلول های بنیادی

  ثبت پروتکل درمانی بیماری استئوآرتریت با استفاده از سلول های بنیادی

استاد گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای طرح تحقیقاتی ˈدرمان بیماران مبتلا به استئوآرتریت با استفاده از سلول های بنیادی برروی 60 بیمار خبر داد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، دکتر جلیل توکل افشار افزود : نتایج بدست آمده از این تحقیق مثبت و مفید بوده است و برای نخستین بار پروتکل درمانی آن در خراسان ثبت و هماهنگی های لازم در سطح وزارت بهداشت انجام شده که آن را ارایه کنیم.
 
*** سلول درمانی به عنوان یک انتخاب درمانی مطرح است
 
مسوول کشت سلولی در پژوهشکده بوعلی اظهار کرد: امروزه سلول درمانی به عنوان یکی از راه های درمانی در بسیاری بیماری هایی که نسبت به داروها و درمان های معمول جواب نمی دهند، به عنوان یک انتخاب درمانی مطرح است.
 
وی افزود: در دنیای امروز، مراکز بسیاری هستند که بصورت روتین از سلول درمانی در برخی بیماری ها استفاده می کنند و در این رابطه،دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اقدامات لازم را از سال 80 انجام داده و در سال 89،ستادی با عنوان ˈسلول های بنیادیˈ تشکیل و در شورای پژوهشی دانشگاه مصوب شد.
 
توکل افشار با اشاره به این که «ستاد ˈسلول های بنیادیˈ دارای اهرم علمی و اجرایی است»،گفت: از زمان تشکیل این ستاد، موضوع کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری ها جدی تر دنبال شد و طرح های تحقیقاتی مورد تصویب شورای پژوهشی دانشگاه قرار گرفت.
 
***منشأ سلول های بنیادی می تواند متفاوت باشد
 
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:سلول درمانی با استفاده از سلول های بنیادی انجام می شود اما منشأ سلول های بنیادی می تواند متفاوت باشد و امروزه سه منبع اصلی گرفتن از مغز استخوان بیمار، گرفتن بافت چربی که می توان سلول های بنیادی را جدا کرد و منبع دیگر خون بندناف است.
 
 وی افزود: بطور معمول سلول درمانی به دو شکل اتوگراف و همولوگ انجام می شود؛ در روش نخست سلول بنیادی از بیمار گرفته می شود و پس از جداسازی سلول، مجدد به خود بیمار تزریق می شود که عواقب آن و احتمال رد سلول بدلیل این که مربوط به سیستم ایمنی خود فرد بوده، بسیار کمتر است.
 
به گفته توکل افشار،در روش دیگر، سلول بنیادین از فرد دیگری گرفته می شود و امروزه در دنیا مراکزی راه اندازی شده اند که بانک این سلول ها را پیگیری می کنند و پس از آماده سازی سلول های بنیادی، آن را در اختیار متقاضیان قرار می دهند.
 
 
***استفاده از روش اتوگراف در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
 
وی با بیان این که «در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیشتر به روش اتوگراف کار می کنیم»، اظهار کرد: کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری های مختلف اثبات شده و می تواند مفید و مؤثر باشد و طرح های تحقیقاتی ارایه شده بطور حتم باید مصوبه کمیته اخلاق کشوری را داشته باشند.
 
استاد گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد: دو طرح تحقیقاتی هم اکنون بصورت فعال در علوم پزشکی مشهد در حال پیگیری است که یکی مربوط به درمان برخی نارسایی های قلبی و دیگری درمان بیماری استئوآرتریت است که همه مراحل آن از گرفتن نمونه و آماده سازی سلول های بنیادی و تزریق آن در مشهد انجام می شود.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 15 تیر,1393

لیلا عرب

فرشاد عزیز <br />با سلام <br />میزان بهبودی بیماران به دنبال پیوند سلول در استئوآرتریت، به سن و میزان تخریب مفصل بستگی دارد.هرچه سن بالاتر و میزان تخریب بالاتر باشد پاسخ کمتر خواهد بود.سلول های بافت چربی از آنجا که تعداد بیشتری دارند و سرعت تکثیر بالاتری دارند منبع بهتری هستند و این به معنی بی اثر بودن سلول های مغز استخوان نمی باشد.

جمعه, 13 تیر,1393

فرشاد

ایا با استفاده از سلولهای بنیادی بافت چربی میتوان ساییدگی کشکک زانو را درمان کردیا فقط تسکین دهنده درد میباشد؟ <br />در رویان از سلولهای بنیادی مغز استخوان استفاده میشه.ایا سلولهای بنیادی بافت چربی کارایی بیشتری دارد؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه