تاریخ انتشار: یکشنبه 15 تیر 1393
ممکن است سلول های بنیادی دارای پتانسیل تمایزی و  قدرت پراکندگی بیش از آنچه تصور می شود باشند

  ممکن است سلول های بنیادی دارای پتانسیل تمایزی و قدرت پراکندگی بیش از آنچه تصور می شود باشند

مطالعه ای جدید پیشنهاد می کند که سلول های بنیادی پرتوان می توانند در بافت های بالغ نیز وجود داشته باشند و دارای نقش دو گانه ای در ترمیم بافتی و تومورزایی باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعات صورت گرفته در زمینه سلول های بنیادی طی یک دهه اخیر، تعریف مرسوم در مورد سلول های بنیادی را به خوبی تایید می کند. اما مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته است پیشنهاد می کند که محققین تعریفی سطحی از ذات، فیزیولوژی و مکان سلول های بنیادی داشته اند. به طور جالب این مطالعه پیشنهاد می کند که سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی پرتوان القا شده تنها منبعی نیستند که قادر به ایجاد سه لایه جنینی بدن باشند. این مقاله مروری پیشنهاد می کند که سلول های بنیادی پرتوان در سراسر بدن قرار گرفته اند و قادرند هر بافتی را به وجود آورند البته در صورتی که دستورالعمل های مناسبی را از محیط و سلول های پیرامونی دریافت کنند.

این مطالعه نقش دو طرفه سلول های بنیادی در ترمیم و رشد تومور را بیشتر مشخص می سازد. این مطالعه دیدگاه جدیدی را در مورد نوع خاصی از سلول های بنیادی ارائه می دهند که در سراسر بدن، هر اندام و هر بافت پراکنده هستند. این سلول های بنیادی پرتوان کوچک اولیه به طور همگن در اطراف عروق خونی سراسر بدن پراکنده اند و به عنوان سلاح ذخیره برای فرایند ترمیم عمل می کنند.

در این مطالعه محققین این سلول های بنیادی پرتوان کوچک اولیه را از بافت چربی استخراج کردند و بعد از تغلیظ به بافت آسیب دیده یا بیمار تزریق کردند. نتایج مفید و سودمندی در مواردی مانند نارسایی قلبی، استئوآرتریت، زخم های بهبود ناپذیر، نواقص بافت های نرم، عضلات، استخوان ها و تاندون ها داشته است. از طرف دیگر این مطالعه نقش همین سلول ها را در تشکیل تومورها تایید می کند.

درک بهتر و دستکاری این مسئله که چگونه این سلول ها ارتباط برقرار می کنند می تواند راه های درمانی جدیدی را باز کند و از طرف دیگر ب محققین اجازه می دهد که بسیاری از سرطان ها را قبل از تهدید کننده شدن آن ها متوقف سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه