تاریخ انتشار: یکشنبه 15 تیر 1393
توقف داروهای سرکوب کننده ایمنی  درروش جدید پیوند مغز استخوان

  توقف داروهای سرکوب کننده ایمنی درروش جدید پیوند مغز استخوان

محققان امریکایی توانسته اند روشی را ابداع نمایند که به دنبال پیوند سلول های بنیادی خون سازمی توان استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی را در بیماران متوقف کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،  طبق مطالعه جدید پیوند انجام شده تقریبا در تمام بیماران مبتلا  به سلول داسی شکل را از بین برده است. به دنبال پیوند سلول های بنیادی خون که برای بیماری سلول داسی شکل به کار رفته اند،در نیمی از بیماران شرکت کننده  در آزمایشات بالینی  داروهای سرکوب کننده ایمنی متوقف شده اند .نتایج این مطالعه در Journal of the American Medical Association به چاپ رسیده است. در مطالعه فوق  که توسط محققان امریکایی انجام شده  پیوند صورت گرفته  باعث از بین رفتن بیماری سلول های داسی شکل شده است  وعلی رغم وجود سلول های بنیادی بیمار و فرد دهنده درخون، استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی در این بیماران متوقف شده است بدون این که رد پیوند و یا GVHD اتفاق بیافتد.هر دوی این مشکلات به عنوان اثرات جانبی پیوند ها دیده می شود و  GVHD شامل حمله سلول های فرد دهنده به  سلول های فرد گیرنده پیوند می باشد. به طور معمول گیرندگان سلول های بنیادی باید داروهای سرکوب کننده ایمنی را در تمام طول عمر خود دریافت نمایند. در بیماری سلول داسی شکل (SCD) سلول های خون که  داسی شکل شده اند جریان خون را مسدود می کنند این مساله می تواند موجب درد شدید، آسیب اندام و سکته شود. تنها در امریکا 90000 فرد مبتلا به SCD وجود دارد. این بیماری یک اختلال ژنتیکی است که اغلب در افراد نژاد افریقایی دیده می شود و میلیون ها فرد در جهان به آن میتلا هستند. بیماری فوق کیفیت زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. تنها درمان پیوند سلول های بنیادی خون ساز یا همان پیوند مغز استخوان است. سمیت پیوند (partial transplant) انجام شده دراین مطالعه ،از پیوندهای استاندارد  (full transplant) که در آن ها دوز بالایی از داروهای شیمی درمانی را جهت از بین بردن سلول های مغز استخوان بیمار به کار می روند، بسیار کم تر بوده است. داروهای سرکوب کننده ایمنی قدرت سیستم ایمنی را کاهش می دهند و می توانند اثرات جانبی از قبیل عفونت و تورم مفاصل داشته باشند. در این مطالعه داروهای سرکوب کننده ایمنی در 15 بیمار از بین 30 بیمار یک سال بعد ازپیوند متوقف شده است و هنوز بعد از متوسط 3.4 سال رد پیوند و یا GVHD در آن ها مشاهده نشده است. عوارض جانبی ایجاد شده به علت سرکوب سیستم ایمنی می تواند در بیماری که به علت بیماری سلول داسی شکل ضعیف شده خطرناک باشد. به گفته محققان پیوند سلول های بنیادی با سمیت کم تر به این معنی است که بیماران مسن تر و کسانی  که دچاربیماری سلول داسی شکل شدید هستند ممکن است بهبود یابند. 
با partial transplant سلول های بنیادی از برادر یا خواهر سالم بیمار به وی ازمیان 30 بیماردچار بیماری سلول داسی  26 نفر بهبود یافته اند.در خون این بیماران دو نوع سلول که از نظرژنتیکی تفاوت دارند حضور دارد. 
اهمیت روش فوق در این است که محققان توانسته اند روشی را ابداع نمایند که می توان آن را  برای کسانی که نمی توانند پیوند های رایج را تحمل کنند یا به مدت طولانی از داروهای سرکوب کننده ایمنی استفاده نمایند، به کار رود.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه