تاریخ انتشار: دوشنبه 04 اردیبهشت 1391
بانك ژنتیك سرطان سینه راه اندازی شد

  بانك ژنتیك سرطان سینه راه اندازی شد

مدیر گروه پژوهشی مركز ژنتیك سرطان سینه جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران گفت: بانك ژنتیك سرطان سینه با هدف جمع آوری اطلاعات بافت های توموری در بیماران مبتلا به این نوع از سرطان راه اندازی شد.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی ، دكتر' كیوان مجید زاده' خاطرنشان كرد : با راه اندازی این بانك یكی از دشوارترین مراحل انجام طرح‌های تحقیقاتی كه جمع‌آوری نمونه‌های بیولوژیكی است ، برطرف می شود و از این پس پروژه‌های تحقیقاتی با سهولت بیشتری انجام می شوند.

به گفته وی با راه اندازی این بانك تعداد زیادی از نمونه‌های با ارزش یك جا گردآوری و آزمایش‌های متعددی بر روی آنها انجام می شود و همچنین این امكان فراهم می شود كه یك آزمایش چندین بار تكرار و نمونه ها با دیگر مراكز تحقیقاتی به اشتراك گذاشته شوند.

مجید زاده در مورد معیارانتخاب بیماران و خانواده های آنها به منظور انجام مشاوره های ژنتیكی و اخذ نمونه بیولوژیك گفت: ابتلای حداقل یك نفر از اعضای خانواده به سرطان سینه در سن كمتر از 40 سال، ابتلای یك نفر از اعضای خانواده در هر سنی به سرطان سینه و یا ابتلای حداقل دو نفر از اعضای خانواده با درجه فامیلی یك یا دو به سرطان سینه و یا سرطان تخمدان از جمله این معیارها بوده است.

این متخصص بیوتكنولوژی پزشكی افزود : مشاوره با نمونه‌های انتخاب شده در كلینیك مشاوره ژنتیك ، رایگان است و در این مشاوره ابتدا با مشاوره شونده ، گفت وگو می شود و توضیحات مقدماتی در مورد سرطان سینه فامیلی، میزان خطر آن و سایر جنبه ها به فرد ارایه می شود .پس از ترسیم شجره نامه، افراد درجه یك یا دو فامیل فراخوان می شوند و سپس فرم‌ها و پرونده بیمار تكمیل می‌شود.

مجیدزاده گفت : بیماران معرفی شده از سوی كلینیك مشاوره ژنتیك و اعضای خانواده آنها به منظور گرفتن نمونه‌ خون به آزمایشگاه ارجاع داده می شوند. نمونه های خون پس از ثبت مشخصات بیمار در یخچال قرار داده و سپس به منظور استخراج DNA به آزمایشگاه فرستاده می شوند.

مدیر گروه پژوهشی مركز ژنتیك سرطان سینه افزود: نمونه های اخذ شده از بیمار بلافاصله در تانك نیتروژن قرار می گیرند و پس از انتقال به آزمایشگاه و كد گذاری در فریزرو در دمای منفی 70 درجه نگه داری می شوند.

مجیدزاده یادآور شد : استخراج RNA و DNA از بافت ها بر اساس نیازهای تحقیقاتی انجام می شود . در این مطالعه بخشی از نمونه های خون برای استخراج DNA استفاده می شود و بخش دیگری نیز برای بررسی های آتی ذخیره می شوند.

این متخصص بیوتكنولوژی پزشكی خاطرنشان كرد: از آنجایی كه در بانك نمونه های بیولوژیك نوع آزمایش انجام شده بر روی نمونه‌ها و نتایج احتمالی حاصل از آن مشخص نیست، بنابراین جنبه‌های اخلاقی مهم‌ترین مسأله در بانك نمونه های بیولوژیك است .

وی گفت : به منظور محرمانه نگه‌ داشتن اطلاعات در بانك، نمونه‌ها و اطلاعات مربوط به بیمار توسط فرد ثالثی كدگذاری می شود‌ و كدها به جز در موارد لازم باز نمی‌شود. نمونه ها تنها به صورت بی نام در اختیار سایر مراكز تحقیقاتی قرار خواهد گرفت. برای برقراری امنیت بانك و به منظور اجتناب از دسترسی افراد غیرمجاز به نمونه ها و اطلاعات مربوط به آن، سطوح دسترسی مختلفی برای هر یك از همكاران بانك تعریف شده است و تنها مدیر بانك امكان دسترسی كامل به نمونه ها و اطلاعات را دارد.

پایان مطلب/
 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه