تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 05 اردیبهشت 1391
تبدیل فیبروبلاست به سلول های فعال قلبی در موش

  تبدیل فیبروبلاست به سلول های فعال قلبی در موش

محققان دریافتند که طی یک ماه، پس از القاء سلول ها به کاردیومیوسیت ها (سلول های قلبی) آنها دارای دو هسته و سارکومرشده و ژن های مشابه قلب را بیان کردند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از HealthDay ، بنا برمطالعه ای که درمجله Nature منتشر شده است، سلول های تشکیل دهنده بافت اسکار پس ازیک حمله قلبی را می توان با بازبرنامه ریزی (reprogramming) به سلول های فعال قلبی درموش تبدیل کرد.
دکتر Li Qian ، از دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو و همکارانش، با توجه به این که فیبروبلاست های قلبی را می توان در شرایط آزمایشگاهی با افزودن ژن های Gata4، Mef2c و Tbx5 (GMT) به سلول های شبه قلبی بالغ بازبرنامه ریزی کرد. این فرضیه را که آیا در داخل بدن نیز می توان با اضافه کردن این ژن ها به سلول های غیر میوسیتی قلبی (عمدتا فیبروبلاست ها) بعد از انسداد عروق کرونر، سلول های قلبی را تولید کرد؟ در موش ها مورد بررسی قرار دادند.
این محققان دریافتند که طی یک ماه، پس از القاء سلول ها به کاردیومیوسیت ها (سلول های قلبی) ، آنها دارای دو هسته و سارکومرشده و ژن های مشابه قلب را بیان کردند. بررسی های سلولی نیز پتانسیل عمل بطنی مشابه با کاردیومیست های قلبی را نشان داد، بطوریکه بعد از تحریک الکتریکی شروع به ضربان کردند. سه ماه بعد ازانسداد عروق کرونر، اندازه انسداد کاهش یافته وعملکرد قلب بهبود یافت.
محققان نتیجه گیری کردند:این یافته ها نشان می دهد که فیبروبلاست های قلبی را می توان به سلول های شبه قلبی در محیط بدن با اهداف ترمیمی بازبرنامه ریزی کرد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه