تاریخ انتشار: یکشنبه 10 اردیبهشت 1391
ایران تا سال 97 با موج عظیم بیماران ام اس روبه رو خواهد شد

  ایران تا سال 97 با موج عظیم بیماران ام اس روبه رو خواهد شد

یک متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ MS گفت: رعایت بیش از حد بهداشت درکودکان و همچنین کمبود ویتامین D از علل احتمالی ابتلا به ام اس است اما برای اثبات آن هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری است.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر محمدعلی صحرائیان متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ MS در یازدهمین كنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی تهران گفت: علی رغم اینکه در کشورهای اروپایی گسترش بیماری ام اس متوقف شده است و به حد ثابتی رسیده است این بیماری در ایران همچنان رو به افزایش می باشد و تا سال 97 با جامعه ای رو به رو خواهیم بود که یک نفر از اقوام و آشنایان هر فرد به این بیماری دچار شده است.

دکتر صحرائیان از اعضای هیات رییسه پانل مالتیپل اسکلروزیس که روز گذشته در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد طی سخنانی افزود: درباره ابتلا به بیماری ام اس تئوری های متفاوتی مطرح است.یکی از این تئوری ها این است که هرچه بهداشت را بهتر رعایت کنیم، بیماری های خودایمنی بیشتر به طرف ما هجوم می آورد. برای مثال چند سال پیش اعلام کرده بودم که اگر کسی یک مریض مبتلا به ام اس افغانی به من معرفی کند به او جایزه می دهم. آن موقع 4 میلیون افغانی در کشور داشتیم اما هیچ فرد افغانی مبتلا به این بیماری در کشور نداشتیم.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، وقتی بچه زیر 5 سال به یک بیماری مبتلا می شود واکنش سیستم ایمنی خیلی شدید نیست اما اگر در سن 20 سالگی با همان بیماری مواجه شود واکنش سیستم ایمنی به قدری شدید است که حتی سیستم ایمنی به خودش هم صدمه می زند.

وی اضافه کرد: تئوری دیگر مربوط به کمبود ویتامین دی است . به طور کلی دیده می شود در استوا بیماران  ام اس بسیار کم هستند و در زیمباوه کلا 50 مورد مبتلا به ام اس وجود دارد. در مالزی نیز بیماران ام اس ، دانشجویان ایرانی هتسند که در آنجا مشغول به تحصیلند لذا هرچه از خط استوا بالاتر می آییم بیماری ام اس بیشتر می شود.

دکتر صحراییان شیوه بد زندگی و آپارتمان نشینی را از علل احتمالی این بیماری دانست و افزود: اما به طور دقیق هنوز این مطالعات به اثبات نرسیده است.

این پزشک متخصص استرس را نیز عامل دیگری در این بیماری برشمرد.

وی همچنین گفت: باتوجه به روند گسترش این بیماری در کشور ضمن تلاش برای مهار و کنترل آن باید تدابیری اندیشیده شود تا از مشکلاتی که این بیماران برای تزریق دارو دارند کاسته شود.

پایان مطلب/ 

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 16 اردیبهشت,1391

منا صادقی

مطالب بیشتری در رابطه ام اس ارسال کنید ممنون
ایران جزو 3 کشوری است در دنیا که شیوع MS در آن زیاد است و با توجه به افزایش استرس در نسل جوان شیوع این بیماری نیز در حال افزایش است . در مان های موجود تا 40درصد قابلیت کند کردن روند بیماری و جلوگیری از حملات را دارند ولی امروزه برای کنترل بیماری و ایجاد ترمیم در نقاط اسیب دیده از سلول های بنیادی استفاده می شود که فعلا در تمام دنیا در حال گذراندن فاز های تحقیقاتی می باشد.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه