تاریخ انتشار: یکشنبه 10 اردیبهشت 1391
ارگانیسم های روده ای کلید کنترل کننده خطر چاقی

  ارگانیسم های روده ای کلید کنترل کننده خطر چاقی

تحقیقات نشان داد که موش هایی که باکتری های روده را از حیوانات مستعد چاقی دریافت کردند نسبت به موش های دریافت کننده باکتری از روده موش های مقاوم به چاقی ،غذای بیشتری خورده و وزن بیشتری را به دست آوردند. این موش ها همچنین تغییراتی را درگیرنده های مواد مغذی روده و سطح پپتید روده ای نشان دادند.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress، اپیدمی بین المللی چاقی، گسترده و کشنده است. اما آیا ما واقعا همه عوامل اساسی این روند نگران کننده را شناخته ایم؟ مفهوم تعادل انرژی (انرژی مصرفی = انرژی صرف شده + انرژی ذخیره شده) که از قانون اول ترمودینامیک بدست آمده، غیر قابل انکار است. در نتیجه، با مصرف بیش از حد کالری و کاهش سطح فعالیت بدنی تناقض دارد. با این حال، دانشمندان هنوز به درستی نمی دانند که چرا بعضی از افراد، مستعد چاق شدن هستند و آیا صرف نظر از کاهش مصرف کالری و افزایش سطح فعالیت بدنی چیز دیگری برای جلوگیری و یا معکوس کردن افزایش بیش از حد وزن بدن وجود دارد؟ 

فیزیولوژیست ها مدت هاست که می دانند روده های ما پرازباکتری های زنده ای هستند که برخی از آنها  مواد مهمی (مثل ویتامین B-12) را برای میزبان خود فراهم می کنند. با این حال، تحقیقات انجام شده در طول دهه گذشته نشان می دهد این موجودات که اغلب به عنوان میکروب های زیستی روده شناخته می شوند، ممکن است نقش بسیار بیشتری در سلامت انسان بازی کنند. یکی ازاین نقش ها این است که  احتمالا ترکیبی از باکتری های روده ای ممکن است خطر ابتلا به چاقی را تحت تاثیر قراردهد. افراد چاق پروفایل میکروبی متفاوتی نسبت به افراد لاغر درروده خود دارند و دانشمندان دریافتند که باکتری های شایع چاقی می توانند سوخت و ساز مواد غذایی را به روشی انجام دهند که سبب تجمع کالری بیشتر به شکل چربی شود.

برای تعیین اینکه آیا تغییر مشخصات باکتریایی می تواند خطر ابتلا به چاقی را تغییر دهد، محققان موسسه فرانسوی تحقیقات کشاورزی (INRA) باکتری های روده موش های مستعد چاقی و یا مقاوم به چاقی را به روده موش های دیگری که فاقد میکروب بودند، منتقل کردند. برخی از موش ها با یک رژیم غذایی منظم و برخی دیگر با رژیم غذایی نامحدود و با چربی بالا تغذیه شدند. میزان مصرف غذا و اضافه وزن به مدت 8 هفته تحت نظر قرار گرفته شد و نمونه هایی ازروده برای انواع شاخص های فیزیولوژیک  سوخت و سازبدن و مکانیزم های طبیعی مسئول حفظ تعادل انرژی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج نشان داد که موش هایی که باکتری های روده را از حیوانات مستعد چاقی دریافت کردند نسبت به موش های دریافت کننده باکتری از روده موش های مقاوم به چاقی ،غذای بیشتری خورده و وزن بیشتری را به دست آوردند. این موش ها همچنین تغییراتی را درگیرنده های مواد مغذی روده و سطح پپتید روده ای نشان دادند.

محققان امیدوارند که با یافتن راهی برای دستکاری پروفایل میکروبی روده ای افراد درمعرض خطر چاقی بتوانند به حفظ وزن بدن کمک کنند.

پایان مطلب/


ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه