تاریخ انتشار: یکشنبه 10 اردیبهشت 1391
سلول های بنیادی؛ هدیه با شکوه خدا

  سلول های بنیادی؛ هدیه با شکوه خدا

یکی از بانک های خصوصی محصولات زیستی که به صورت گسترده در سطح دنیا فعالیت می کنند بانک "فیوچر هلث" (Future Health Bio bank) است.

این بانک سال 2002 میلادی در ناتیگهام انگلستان تاسیس شد و در حال حاضر در 23 کشور دنیا دفتر نمایندگی دارد و از 50 کشور نمونه سلول های بنیادی برای خانواد ها جمع آوری می کند.
این شرکت براساس آخرین استاندارد های موجود و پروتوکل های دنیا فرآیند های پردازش، انجماد و نگهداری نمونه ها را انجام می دهد.

امتیاز: Article Rating

خدمات این بانک متنوع است و همین تنوع به خانواده فرصت انتخاب یک یا چند مورد را در زمینه سلول های بنیادی می دهد. این خدمات شامل موارد زیر است:

·        حفظ و نگه داری سلول های بنیادی خون بند ناف

·        حفظ و نگهداری بافت بند ناف

·       حفظ و نگهداری سلول های بنیادی پالپ دندان های شیری

·        نگه داری سلول های ایمنی بدن

·        نگه داری سلول های بنیادی مزانشیمال بدست آمده از بافت چربی

ارائه خدمات از سوی این بانک با دریافت هزینه ای از خانواده ها صورت می گیرد به طوریکه هزینه نگهداری 25 ساله به صورت یکجا دریافت می شود.

 

·       نگهداری خون بندناف:

امروزه تخمین زده شده که  از هر 200 نفر یک نفر به پیوند نیاز پیدا می کند لذا پیدا کردن نمونه ای که از نظر HLA منطبق باشد گاهی دشوار است اما خانواده ها می توانند هنگام تولد فرزندشان خون بندناف او را که برا پیوند در بیماری های نقص سیستم ایمنی و یا خونی کاربرد دارد بدون درد و خطر برای کودک و مادر ودر مدت زمان کمتر از 10 دقیقه برای آینده خانواده ذخیره سازی کنند.

بانک "فیوچر هلث" برای نگهداری 25 ساله خون بندناف از هر خانواده  1650 یورو دریافت می کند.

·       نگهداری بافت بند ناف:
بند ناف در جنین وسیله رساندن خون و اکسیژن و مواد غذایی از جفت به بدن جنین و تأمین نیازهای او است . در این زمان از ناف دو شریان و یک ورید عبور می‌کنند. در اکثر مواقع این عضو در هنگام زایمان به عنوان زباله بیولوژیکی دور ریخته می شود در حالیکه شامل سلول های بنیادی مزانشیمال است. این سلول ها در درمان بیماری های خود ایمنی، بازسازی استخوان ها، بهبود زخم ها، مهندسی بافت و بازسازی سلول های عصبی آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرند. از سوی این شرکت هزینه نگهداری بافت بند ناف برای 25 سال 1650 یورو اعلام شده است.

چنانچه خانواده ای تمایل داشته باشد که هم خون بندناف و هم بافت بندناف را ذخیره کند باید 2145 بپردازد.

·       نگهداری سلول های بنیادی پالپ دندان شیری:
این سلول ها، سلول های ویژه ای هستند که در بافت پالپ دندان ما زندگی می کنند. این سلول ها نیز دارای سلول های مزانشیمال منحصر فردی هستند که طیف گسترده ای از درمان های پزشکی را پوشش می دهند . این سلو ل ها نیز در بازسازی استخوان نقش مهمی دارند.
هنگامیکه دندان شیری به اصطلاح لق می شود، این زمان بهترین زمانی است که خانواده با مراجعه به پزشک، دندان را داخل کیت های مخصوص نگهداری می کنند و  به مرکز نگهداری سلول های بنیای جهت انجام فرآیند ذخیره سازی ارسال می کنند.

براساس استاندارد های موجود ضروری است که آزمایش خون از کودک بعمل آید تا سلامت خون از وجود آلودگی های ویروسی نظیر HIV، هپاتیت B، C و سفلیس مشخص شود.
هزینه این روش نگهداری از سوی شرکت فیوچر هلث برای 25 سال 1495 یورو اعلام شده است.

·       نگهداری سلول های سیستم ایمنی بدن:
سیستم ایمنی بدن یک سیستم شگفت انگیز است که از بدن ما در مقابل بیماری ها محاظت می کند. این سیستم بسته به سن افراد در مواجه با بیماری ها به صورت ضعیف و قوی عمل می کند.
نیروی محرکه این سیستم، سلول های به اصطلاح "تی سل" (T Cells) می باشد که در بدن ما گسترش یافته است. پوست، بینی، دهان، چشم ها،تیموس، طحال، سیستم لنفاوی، مغز استخوان، گلبول های سفید، پادتن و هورمون ها  مناطقی هستند که شامل این سلول ها می باشند.
یکی از مهمترین بخش ها که حاوی این سلول می باشد گلبول های سفید خون ما هستند که به انها لکوسیت می گویند. که با انجام فرآیند خاص می توان این سلول ها را جدا و نگهداری کرد. این سلول ها در درمان بیماری های به مانند آسم، تبخال، بیماری خود ایمنی مانند ایدز، MS، هپاتبت B و آرتریت رماتوئید قابل استفاده هستند.
هزینه انجام این خدمات توسط یانک فیوچر هلث 1990 یورو برای 25 سال اعلام شده است.

·       نگهداری سلول های بنیادی بدست آمده از بافت چربی: LIPO Cells))
امروزه بسیاری از  افراد به دلایل مختلف جراحی هایی موسوم به عمل لبیپوساکشن به جهت خارج کردن بافت چربی از بدن خود، انجام می دهند. در این عمل قسمتی از بافت چربی بیمار از بدن وی جدا میشود و معمولاً به عنوان زباله بیولوژیکی دور ریخته میشود. در حالیکه دانشمندان به تازگی کشف کرده اند این سلول ها دارای سلول های بنیادی مزانشیمال هستند که به عنوان لیپوسل شناخته میشوند. به همین جهت این سلول ها توانایی دارند که در طب احیاءکننده (Regenerative Medicine) و مهندسی بافت بکار گرفته شوند. در صورتیکه فردی روزی دچار بیماری قلبی و یا اسکلروز مزمن شدید شده باشد ممکن است روزی این سلول ها آن فرد را نجات دهد. بهمین دلیل بانک های ذخیره سازی سلول های بنیادی این وظیفه را به عهده گرفته اند و برای افراد متقاضی این کار را انجام می دهند.
این سلول ها در درمان بیماری های کاردیو واسکولار، اسکلروز مزمن، بیماری های خود ایمنی، فیستول کرون، بازساری استخوان و بافت استفاده می شوند.
هزینه این خدمات در بانک فیوچر هلث برای 25 سال 1695 یورو اعلام شده است.

 پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه