تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391
درمان سرطان پستان با داروهای هدفمند

  درمان سرطان پستان با داروهای هدفمند

هدف درماني نوعي از درمان مي باشد که در آن ژن هاي خاص ، پروتئين ها ، و يا محيط بافتي که منجر به رشد و بقاء سرطان است ، هدف قرار مي گيرد.

امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، دکتر نعمت الله رستمی فوق تخصص خون و مدیکال انکولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مقاله ای نوشت: در حال حاضر داروهاي سرطان در کل بدن جريان داشته و به هر سلولي که با آن مواجه مي‌شوند، اعم از سالم و سرطاني، وارد مي‌شوند. زماني که داروهاي ضدسرطان به سلول‌هاي سالمي که به اين داروها نيازي ندارند مي‌رسند، موجب ايجاد اثرات جانبي نامطلوبي همچون ريزش مو و حالت تهوع مي‌گردند. نگراني بيشتر درباره ايجاد خطرات سلامتي ديگري است که در اثر آسيبي ايجاد مي‌شوند که اين داروها به سيستم ايمني بدن وارد مي‌کنند.

در سال های اخیر اطلاعات ما از اتفاقات ملکولی که در سرطان پستان رخ می دهد بیشتر شده است. این اطلاعات جدید موجب شناسایی ترکیبات جدید در درمان این بیماری با نام داروهای Targeted Therapy شده است.

این داروها در مسیرهای مختلف رشد و تکثیر سلول های سرطانی به صورت اختصاصی عمل می کنند. از این دسته داروها چندین دارو مراحل مختلف مطالعات بالینی را به اتمام رسانده و در درمان بیماران سرطان پستان مورد استفاده قرار می گیرند.

داروهای Trastuzamab  و Lapatinib  که روی رسپتور سلولی HER 2 و EGFR ، مهار کننده VEGF، داروهای موثر در مسیر Mtor/AKT/PI3K داروهای موثرتر در آپوپتوز مثل مهار کننده PARP و یا مهارکنندهای متالوپروتیئاز از این دسته داروهای جدید می باشند.

شاید در سال های آینده درمان با داروهای فوق نقش اصلی را در درمان سرطان پستان ایفا کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه